Pannbyte..

Skriv svar
xdigger
Pannrumsnisse!

Pannbyte..

Inlägg av xdigger »

Nu har jag bytt ut min gamla Egor V25 mot en Thermia Biomatic, lite pyssel i två dagar kvar sen kan jag dra igång pelletsbrännaren. :) Just nu går hon på elpatron med skarvsladd från garaget. :) Fick hjälp igår klockan 21.00 att dra ut den gamla och in med den nya, biomaticen stod på plats klockan 23.00 ungefär, mätte och löde rör till och från(några tv-pauser) klockan 5 på morgonen, sen sov jag några timmar och sen gav jag järnet igen, klockan 15.00 kunde jag ta en efterlängtad dusch, hade varit indränkt i dövatten sen igår, så det blev att sova i soffan inatt.. :(

Det man slås av den nya pannan är att fasiken vad liten den är, hur smidig som helst. Dock tycker jag att elpatronen är lite klen, 6kW kan ju bara vara tänkt för varmvatten? Går det att stoppa i en 9kW.are?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
danei
Pannrumshärskare!

Re: Pannbyte..

Inlägg av danei »

Det är inte så att kravet på effekt begränsning efter elavbrott kommer över 6kW? Det medför att priset blir klart högre för en större elpatron. Så man väljer att stoppa i en klenare för att få ner priset några kronor.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Ahh, du tänker så.. Finns det såna krav? Egentligen spelar det ingen roll, mer än att det är ju bra om man kan hålla värmen på vintern om pelletsbrännaren rasar. Fast å andra sidan om grannen byter till bergvärme så kommer jag köpa hans självtändande A4/Bioline och ha min A3.a som reserv, så problemet är kanske inte så stort.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jo det finns ett sådant krav. Om effekten är hög så måste den begränsas i en timme efter ett strömavbrott. Om det blir avbrott i en stad och alla drar max effekt så fort elen kommer tillbaka så finns det en risk att nätet kollapsar igen. Men om det är just vid 6kW kravet kommer vet jag inte. Men det låter inte orimligt.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Nu brinner det för fullt i pannan, 90 graders rökgastemp och fullt flås på ecotecen.. :) Märks att brännaren trivs bättre i denna panna än den gamle Egorn.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Då får vi hoppas att du får en skön vinter med lite pyssel glöm ej att skåla får den nya pannan då håller den längre :wink:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Hehe, ja tyvärr går det ju inte att grilla korv i denna panna.. :( Men en stänkare i pannrummet när jag är klar där så lär den hålla! :)

Förhoppningsvis så byter grannen till bergvärme snart och då har jag en A4.a där att köpa, och då har jag ju A3.an i reserv.

Mvh Kim
Skriv svar