Kan man koppla in varmvattencirkulation via "muttern" till vänster på kallvattenledningen?
Eller är det bättre med en T-koppling?
Jag vet inte om "blandaren" har en inbyggd backventil, annars gäller väl att installera en lite längre upp på röret.
Jag här för mig att ventilen är fjäderbelastad och fungerar som backventil. Anslutningen med pluggen är tänkt för en undertrycksventil, men det går nog bra att ansluta där.
Den anslutningen är egentligen avsedd för en vakuumventil och ligger efter den inbyggda backventilen.
Det blir rätt om du ansluter vvc-ledningen här. Sätter du ett T-rör före ventilkombinationen är risken stor att du får ut varmvatten i kallvattensystemet.
Jag har varmt på alla rör runt blandningsventilen när det inte varit flöde i rören på en stund. Det fast jag inte har varmvattencirkulation alls. Men jag får inte varmvatten i kallvattnet. Jag skulle tro att det är samma sak med alla anläggningar som har en blandningsventil direkt på panntoppen. Så att ansluta en VVC utanför ventilen skulle inte göra någon skillnad.