VVC inkoppling på Biomatic 20+

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Baldy
Ungskog

VVC inkoppling på Biomatic 20+

Inlägg av Baldy »

Kan man koppla in varmvattencirkulation via "muttern" till vänster på kallvattenledningen?

Bild

Eller är det bättre med en T-koppling?
Jag vet inte om "blandaren" har en inbyggd backventil, annars gäller väl att installera en lite längre upp på röret.

Hur har ni andra gjort?
danei
Pannrumshärskare!

Re: VVC inkoppling på Biomatic 20+

Inlägg av danei »

Jag här för mig att ventilen är fjäderbelastad och fungerar som backventil. Anslutningen med pluggen är tänkt för en undertrycksventil, men det går nog bra att ansluta där.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Den anslutningen är egentligen avsedd för en vakuumventil och ligger efter den inbyggda backventilen.
Det blir rätt om du ansluter vvc-ledningen här. Sätter du ett T-rör före ventilkombinationen är risken stor att du får ut varmvatten i kallvattensystemet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Hur skulle varmvattnet kunna komma ut i kallvattensystemet menar du? Jag håller med om att man bör koppla så, men inte om den slutsatsen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Varmt vatten stiger uppåt och sprider sig i rörsystemet.
Jag vet av egen erfarenhet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag har varmt på alla rör runt blandningsventilen när det inte varit flöde i rören på en stund. Det fast jag inte har varmvattencirkulation alls. Men jag får inte varmvatten i kallvattnet. Jag skulle tro att det är samma sak med alla anläggningar som har en blandningsventil direkt på panntoppen. Så att ansluta en VVC utanför ventilen skulle inte göra någon skillnad.
Skriv svar