Har monterat och kör för fullt på pellets med en beg px21 i min gamla oljepanna! funkar fin ännu men jag skulle vilja montera en elpatte om det är någorlunda smidigt på min panna och till vettig peng då de är en gammal panna.
Det jag undrar är vad för typ av elpatron jag behöver ha och även hur många kw den bör vara på, den ska enbart funka som back upp vid tex semester så de räcker om den klarar 15-20 grader inomhus temp vid minusgrader(värmer 75 m2 och 30m2 källare)
har tagit bilder på locken vid anslutningarna för elpatron men det verkar svårt att lägga upp bilder på forumet.
http://www.rinkabyror.se/artikel/elpatron-k-200-3-0-kw/
Skulle en sådan här på 3kw passa och duga?
mvh Jakob
Back upp Elpatron till ctc 171 ???
Back upp Elpatron till ctc 171 ???
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
Re: Back upp Elpatron till ctc 171 ???
Jag skulle nog gått upp i effekt om det inte finns en bra anledning till att hålla den nere.
Okey! vet du om den skulle kunna passa på min panna?
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
3kW borde nog räcka då det inte är så stor yta att värma ifall brännaren lägger av vid ev semester, är det riktigt kallt kanske det inte räcker till för att hålla 20grader men säkert tillräckligt för att inget ska frysa sönder
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Jag har 2st begagnade elpatroner med CTC-fäste(trekantigt med 3 hål) på 3kw styck och jag har även en 9kw elpatron med R50 gänga(tror jag det var) som är fräsch.
Hojta till vad du behöver så kanske jag har prylar till en bra summa, har precis slängt ut panna och lite tankar!
Hojta till vad du behöver så kanske jag har prylar till en bra summa, har precis slängt ut panna och lite tankar!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Jakob:
Funderade också på sätta in elpatron för en ca 10 år sen i min gamling ..Men ångrade mig,Köpte nåt tändelement extra som jag har liggande istället...
Har både kamin o elberedare för sommar/vinterkörning o dyl...
OBS! Är inte resande i tjänsten så jag har koll på rariteterna så gott som förjämnan..
Kör pelle endast Vintertid dock!
Tips!! Och om du är borta en längre tid vintertid 2v eller nåt så blir det ju billigare att låta nån granne dra i några säckar om du nu har veckoförråd vill säga
MEN om du är nöjd med prisbilden för din patron etc..Så "GO FOR IT"
MVH
Funderade också på sätta in elpatron för en ca 10 år sen i min gamling ..Men ångrade mig,Köpte nåt tändelement extra som jag har liggande istället...

OBS! Är inte resande i tjänsten så jag har koll på rariteterna så gott som förjämnan..

Tips!! Och om du är borta en längre tid vintertid 2v eller nåt så blir det ju billigare att låta nån granne dra i några säckar om du nu har veckoförråd vill säga

MEN om du är nöjd med prisbilden för din patron etc..Så "GO FOR IT"
MVH
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers