Novis med bequem 20D + CTC easyflex - Inställningar, rökgas

Skriv svar
Watteee
Späd planta

Novis med bequem 20D + CTC easyflex - Inställningar, rökgas

Inlägg av Watteee »

Hej!

Har nyligen flyttat till mitt första hus. En gammal tegelvilla anno 1908 på ca 220kvm fördelat på 2 plan. Dubbla tegelväggar, oisolerat vindsbjälklag, 2-glasfönster och pelletspanna.

Det blir första vintern i huset, och första gången som jag eldar pellets. Pannan fungerade inte så bra när vi flyttade hit. En äldre herre som bott här som inte hade sotat eller ställt in brännaren. Ca 2 år sen det varit i drift, då de gav upp och körde på el istället.

Jag har rengjort brännaren och pannan, och börjat elda mina första pellets. Har varit igång i 2 dagar nu utan driftstopp. Dag ett så hade jag 3 stopp pga optivakt som sotade igen. Inställningarna var 60% matning och 32% fläkt på både hög och låg.

Ändrat till 70% matning 33% fläkt på hög! och 45% matning och 28% fläkt på låg. Panntemperatur är satt till 75c.

Är detta rimliga inställningar? Har sökt runt en del och detta verkar vara en bra grund. Har gått 2 dagar nu. Har ej kollat askan, ska sota ur i helgen.

Sen undrar jag även om det ska sitta en packning mellan brännare och panna? Misstänker att det ska göra det, men det finns ingen i nuläget.

Undrar även om rökgastemperaturen. Har idag ingen extern mätare, men det finns en i displayen på min bequem 20D. Men den visar mellan 12 och 14c!! Var sitter givaren? Kan det vara smuts som bråkar?

Undrar även ifall man bör ha draglucka? Sitter ingen idag, men det hade kanske inte varit fel att montera en?

Packningar till sotluckan behöver jag också, har en rektangulär. Finns det att köpa online eller kan man tillverka egen? Isåfall, vilket material är lämpligt?

Finns det någon bra servicetekniker/inställningskille i södra Skåne?

Många frågor, blir så när man är ny, och fått noll info ifrån föregående ägare. Men det ska nog ordna upp sig! :)

Tar gärna emot tips, saker att tänka på och annan matnyttig info! Ska börja plöja igenom forumet ikväll.

Tack på förhand
grey
Stor entusiast!

Re: Novis med bequem 20D + CTC easyflex - Inställningar, rök

Inlägg av grey »

Ett tips.. Ta ut en installatör som hanterar just din uppsättning.
Låt honom sedan förklara lite basics och sedan ställa in med hjälp av rökgasinstrument ... Sen kan du själv "finlira" med inställningar. Du kommer spara mycket tid och pengar på det.
Bara så att grunderna är korrekt för din anläggning och ditt hus.

Mvh
Grey
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
grey
Stor entusiast!

Re: Novis med bequem 20D + CTC easyflex - Inställningar, rök

Inlägg av grey »

Kolla CTC's hemsida efter ÅF .. Eller ring dem och kolla om de kan tipsa om någon bra
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Skriv svar