Styrning av cirkulationspump vs shunt - feedback

d_anders
Energiprofet!

Styrning av cirkulationspump vs shunt - feedback

Inlägg av d_anders »

Hej!
Jag har manuell shunt och har börjat bli lite less på att springa och vrida på den när utetemperaturen och vindstyrkan åker upp och ner som en jojo.

Färdig shuntautomatik svider dock i plånboken. Regleringen i sig är inga problem - den fixar jag enkelt och gratis med sensorer, mikroprocessor etc som jag har liggandes.

Fråga är istället hur värmen ska påverkas. Jag har funderat på att köpa ett hyfsat starkt servo och montera det på shuntens axel, men är rädd för att det ska vara svårt att få till en glappfri montering. Jag har därför börjat fundera på att ställa shunten i "lämpligt" läge och sen låta styrningen slå på och av cirkulationspumpen istället. Tanken är då att göra en mätning då och då och sen låta pumpen gå några minuter om det behövs. Eventuellt kommer "då och då" och "några minuter" vara beroende av differensen mellan aktuell och önskad temperatur.

Jag är medveten om att jag kommer att ha en viss självcirkulation även med pumpen avstängd, men tror inte den ska ställa till med några större problem. Så länge som pumpen inte slås på/av för ofta så bör pumpslitage heller inte vara något problem. Vissa problem med temperatursvängningar kommer säkert att uppkomma i och med att det blir "värme av/på", men jag tycker att det borde gå att få till skapligt genom att styra pumpen tillräckligt ofta. Vilka fler problem ser ni med att låta pumpen styra värmen?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
xdigger
Pannrumsnisse!

Re: Styrning av cirkulationspump vs shunt - feedback

Inlägg av xdigger »

Varför inte köpa en vanlig shuntmotor och styra med. Jag har en liggandes om det är intressant.
Du kommer spara energi=pengar på shuntautomatik, jag kör med en Thermomatic EC Home och min åtgång av ved sjönk drastiskt.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag tror absolut att det är bäst att styra shunten, oavsett om du köper eller bygger själv.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Cirkulationspumpar har en tendens att hänga sig ibland, då under starten. Alltså är det en osäker styrmetod.

Det kraftiga servo kallas "shuntstyrning" och finns i handeln till en rimlig peng. Sedan kan man slåss om inne- eller utegivare men att det löner sig för dig är tveklöst, dels i eldningsekonomi och dels i värmekomfort.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Nja, det är väl gränsfall om det kan kallas servo efter som den fullständigt saknar återkoppling. Men visst är det samma funktion. Ett kraftigare RC servo kan också göra jobbet om man av någon anledning föredrar det.
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Ja, kanske ska bita i det sura äpplet och köpa en shuntmotor till esbe:n och sen bygga styrning till den. En ny motor går väl på runt 1500 inkl frakt, ett tillräckligt starkt servo kanske 200 från ebay. Fördelen med motorn är förstås att den är lättare att få fast på axeln.

Icecap gav en anledning till varför det kan vara bättre att styra shunten en pumpen, men det måste finnas fler? Det verkar ju vara oerhört ovanligt att reglera värmen med hjälp av pumpen.

Fördelar med att styra pumpen skulle vara: Enklare, billigare och att det sparar (lite) el.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Här körde jag med cirkpumpen avstängd av misstag. I ett par månader. Det blev ett långsamt system, men värmde. Så styra med cirkpumpen blir nog inte så exakt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

danei: nu har du ganska fel! Jag har plockat isär några stycken som var trasiga och de hade alla en potentiometer för feedback av positionen. Det finns ganska säkert versioner som man styr med pulser men det finns definitivt versioner som styrs med en spänning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Jag har för övrigt någon typ av termostater på de flesta elementen. I källaren är det dock bara kranar vid elementen och på något element är jag osäker på funktionen. Kanske ska jag testa att dra upp shunten, ställa med termostaterna och sen ha kranarna lite halvöppna och så får temperaturen i källaren bli lite ojämn?
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Jag har en ny motor liggandes för en mycket rimlig peng så slipper du lägga ut 1500kr..
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Kanske kan vara intressant, i alla fall om den passar. Jag har en 4vägs esbe som har en axel som har en platt sida.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Ska passa samtliga ESBE, har du en sån som sitter direkt på pannan? Jag har en likadan motor sitter på en sådan just nu, denna motor är överbliven! Det är en vanlig med ändlägesbrytare. Motorn är en ESBE 91. Har även en begagnad.
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Är inte hemma nu, men ja den sitter direkt på pannan. Liknar den här men är svårt att se om det är samma: http://user.tninet.se/~hjb354l/panna_stor.jpg
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Helt säker på att den passar!
rosvall
Ungskog

Inlägg av rosvall »

d_anders, kan du skriva om hur du tänker dig systemet jobba med shunten? Algoritm typ, öka shunten x grader om temperaturen är lägre än bör värdet, osv. Eller om du har någon länk till sida som behandlar ämnet.

Jag är på gång och ska ordna egen styrning av shunten med servo (shunten går lätt) och Atmega328p processor (Arduino) och några DS18B20 sensorer.
Nu är det på experiment stadiet, men när det är klart ska man kunna avläsa och systemet vi Internet. Till att böja med blir det dock "bara" varvräknaren på pelletsskruven och temperaturer som ska loggas.
Mvh
Henrik
Panna: Focus Brännare: Eurofire från 2001.
Suterränghus ca140m² (2 plan) 1960, 20-24°C. 4-5 Ton/år pellets.
Skriv svar