Pellets till CTC-total-84

Robban
Späd planta

Pellets till CTC-total-84

Inlägg av Robban »

Tjena!
Har precis flyttat till hus.
Har vattenburet system med en ctc-total panna från 84.
Funderar nu på att skaffa pelletsbrännare till pannan, är det någon som har erfarenhet att elda med pellets i den pannan?
Tips på bra brännare som kan passa till den pannan eller är det bättre att skaffa ny panna.
Kör nu med elpatronen så det borde gå att spara en del pengar på uppvärmningen.
Tacksam för tips
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

Funkar fint...vet flera som kör pellets i den pannan inkl. mig själv.
Alla dom jag känner kör Janfire brännare, dom har fungerat bra.
Stort utrymme för aska...

Jag förbrukar 6,5ton + 7000kwh, gissar på ca 35000kwh om man enbart kört el. (tidigare ägare ca 32'-42' kwh).

Visst är nyare pannor effektivare...men jag har då tänkt köra slut på den jag har, då den var i fint skick.
Robban
Späd planta

Inlägg av Robban »

Tack för tipset.
Det låter ju bra, det får nog bli en janfire-brännare.
Pannan jag har är ju i fint skick oxå, då känns det ju lite onödigt att köpa ny.
Tidigare ägare här förbrukade ca 23000, men har då oxå eldat i braskamin.
Hur gör man på sommaren eldar man för varmvattnet då eller är det bättre att köra med elpatron.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag har en CTC total från -83 och kör den med PX21 från http://www.kmp-ab.se/ ..att det blev en PX21 beror mycket på att jag vill ha en brännare som är mest lik en oljebrännare med andra ord framåtbrinnande och inte uppåtbrinnande och jag ångrar inte mitt val av brännare för den har funkat kanon i flera år nu i och med typ inga rörliga delar i den förutom fläkten .. :roll: ..man behöver inte montera bort brännaren från luckan vid uraskning /sotning i och med att den behöver inte monteras djupt och då går det att öppna luckan medans den sitter fast och det är mycket värt tycker jag i alla fall :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

Robban skrev: Hur gör man på sommaren eldar man för varmvattnet då eller är det bättre att köra med elpatron.
Jag har kört på pellets...spillvärmen behövs i källaren.
Tror jag låg på ca 8kg/dygn i snitt...fast kommer kapa det när jag sätter timer på brännaren så den går 2ggr/dygn under sommaren.

Gick nog jämt ut denna sommar...askade ut några få ggr på hela sommaren så det var inget jobb
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

lp75 skrev:

Visst är nyare pannor effektivare...men jag har då tänkt köra slut på den jag har, då den var i fint skick.
Med stort askutrymme kanske janfire nh brännaren skulle va nåt.. :roll:

Helt rätt är det inget fel på pannan o askutrymmet är såpass stort att det funkar med pellets så ska befintlig pannan köras slut på först..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

André skrev:
lp75 skrev:

Med stort askutrymme kanske janfire nh brännaren skulle va nåt.. :roll:

Helt rätt är det inget fel på pannan o askutrymmet är såpass stort att det funkar med pellets så ska befintlig pannan köras slut på först..
12cmx12cmx47cm ~ 6,8l till nedersta luckan + 12cm till "brännar koppen"
Så beror ju vad man jämför med....är kanske inte så stor om man jämför med moderna pannor ?
Med är då ingen kris på klara sig en vecka i -30grader.

Sen behöver man nog sota ur den...så en nh brännare kanske blir "overkill" eller ?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

lp75 skrev: 12cmx12cmx47cm ~ 6,8l till nedersta luckan
Så beror ju vad man jämför med....är kanske inte så stor om man jämför med moderna pannor ?
Med är då ingen kris på klara sig en vecka i -30grader.

Sen behöver man nog sota ur den...så en nh brännare kanske blir "overkill" eller ?
Pannan är ju iof från -84 så den kan ju gå i 10-20 år till men den kan ju rasa i vinter oxå..

Sen om man tycker att det inte blev så bra (för mycket asktömning) så går ju pannan byta om nåt år när man tjänat in till bytet med pellets istället för el tänkte jag.. Då finns ju brännare redan..

Om 23000 kWh är inkl hushållsel så ska det nog inte bli så underhållskrävande.. Men det är klart en janfire nh (integrerade panna/brännare) så är det bara kontroll av brännaren o asktömning 1 gång/år med automatisk spaksotning i den villan.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag har ju CTC total med PX21 och jag har inte upplevt att man behöver sota den allt för ofta ..på vintern så sotar jag med 2 veckors intervall och nu i sommar så har den gått över en månad innan sotning ..kan ju vara idé att du kör med CTC´n till att börja med och känner efter om du tycker att pannan funkar så som du tycker att den ska göra ..ett tipps om du väljer PX21 så flyttar du ut brännaren ca 12-15 cm med pinnbultar som du svetsar fast på luckan och därefter så isolerar du brännarröret med ex stenullsmatta ..nu när du flyttat ut brännaren så behöver du inte montera bort brännaren från luckan vid uraskning ..bara att öppna luckan där brännaren är monterad (bekvämt) :wink: ..och du ska ha båda plåtarna i pannan ..ja oljebaffeln och den som sitter högst upp

ps: askutrymmet i min CTC-total är djup 40cm bred 24cm höjd till brännaren 15cm ..400x240x150 = rätt många liter :wink: :D
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

notti skrev:ps: askutrymmet i min CTC-total är djup 40cm bred 24cm höjd till brännaren 15cm ..400x240x150 = rätt många liter :wink: :D
He he jo det stämmer...mätte bara till mitten när jag mätte bredden....glömde ta x2=24cm
Så dina mått stämmer bättre :oops:

Mätte dessutom inte så nogrant....
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

notti skrev:ps: askutrymmet i min CTC-total är djup 40cm bred 24cm höjd till brännaren 15cm ..400x240x150 = rätt många liter :wink: :D
Rätt många liter är i ditt fall = 14,4 liter dvs ungefär 1,5 vanligt spann.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Min CTC 222 har ca 30 liters utrymme upp till brännarhålet (där det sitter en oljebrännare idag). Ungefär hur många kg pellets motsvarar 30 liter aska? Olika med olika brännare?
snillet
Pannrumstomte!

elpatron pellets

Inlägg av snillet »

För varmvatten så är det betydligt smartare att köra pellets än elpatron om elpatronen sitter i pannan ,min åsikt.

Visserligen blir spillet något mindre då man kan stänga spjället när man kör el men energin IN i pannan år bra mycket billigare från pellets....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:Min CTC 222 har ca 30 liters utrymme upp till brännarhålet (där det sitter en oljebrännare idag). Ungefär hur många kg pellets motsvarar 30 liter aska? Olika med olika brännare?
För min del med solett pellets blir det ca 30 liter aska av 3,5 ton pellets skulle ja tippa.. :roll:

Har inte hunnit köra en full grovis (20 liter) på 2 ton pellets sedan jag fick bequemen.. Men med Bionan blev det iaf 75 liter aska från 2 ton pellets av samma pellets.. :?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Är det Bekvämen som är så bra eller är det bionan som bränner dåligt? Har du koll på hur andra brännare ligger till på denna skala?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar