Vad är panelens åsikt om..

Kalmarkille
Entusiast!

Vad är panelens åsikt om..

Inlägg av Kalmarkille »

..följande setup?

Calmarpanna Opex
Brännare Ariterm PX-22 (2010)
500 l ackumulatortank med förrådsberedare på 120 l
Laddomat
Matarskruv PellX

Funderar på att köpa detta, och skulle gärna vilja få expertisens omdöme och råd.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Vad är panelens åsikt om..

Inlägg av Icecap »

Vad ska du ha ackumulatortanken till?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Ja vad sjutton ska du med en acktank och laddomat till en pellets- eller oljepanna?
Opexen är en oljepanna så får du den för max 3500 är den ett skapligt alternativ till en riktig pelletspanna.
Andra vanligare oljepannor är Nibe City ocg ctc1100.
Pellx PX22 med tokdyra brännarrör skulle välja bort direkt.
Vid den här tiden på året är marknaden rensad på bra begagnade objekt så chansen att göra några fynd där är liten.
Funderade du inte också på en ny panna?
CTC Ecoflex och Ulmapannan är färdigt och klart allting utan att du behöver fylla källaren med tankar och rör.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Kalmarkille
Entusiast!

Inlägg av Kalmarkille »

Hej o tack för input så långt.

De där "tokdyra" brännarrören...hur lång livslängd har de då?

Vad acktank och laddomat haft för funktion i systemet vet jag inte, men ställer frågan till säljaren.
1,8 m matarskruv
Kalmarkille
Entusiast!

Inlägg av Kalmarkille »

lange02 skrev:Ja vad sjutton ska du med en acktank och laddomat till en pellets- eller oljepanna?
Opexen är en oljepanna så får du den för max 3500 är den ett skapligt alternativ till en riktig pelletspanna.
Andra vanligare oljepannor är Nibe City ocg ctc1100.
Pellx PX22 med tokdyra brännarrör skulle välja bort direkt.
Vid den här tiden på året är marknaden rensad på bra begagnade objekt så chansen att göra några fynd där är liten.
Funderade du inte också på en ny panna?
CTC Ecoflex och Ulmapannan är färdigt och klart allting utan att du behöver fylla källaren med tankar och rör.
- Jag skulle helst vilja ha en färdig och komplett pelletspanna med brännare o allt givetvis, men det är ju dyrt som fan jämfört med begagnade anläggningar.
Jag vet inte vad en ny av de du nämner ovan kostar, men man får åtminstone en hyfsad pelletsanläggning för typ 15-20´begagnad.
1,8 m matarskruv
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Du måste ju först bestämma dig om du ska ha en OLJEPANNA eller en PELLETSPANNA.
En pelletspanna med en modern brännare som håller länge och inte förbrukar dyra resevdelar är en hyfsad pelletsanläggning.
Kommer något sådant ut på Blocket idag till bra pris är det borta innan du ens hinner lyfta telefonluren.
Återstår oljepanna. En Nibe City eller ctc1100 kan du få för 2500 och en ny BioBjörn brännare till den kostar 19000.
Då har du bra verkninggrad, automatisk uraskning av brännaren, lätta inställningar och billiga reservdelar.
Däremot måste du tömma pannan på aska var tionde dag ungefär.

Här har du en bra beg. pelletspanna med brännare
http://www.blocket.se/stockholm/Pellets ... ?ca=10&w=3
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Mitt rör byttes på garantin, sen har det gått 10+ år.
Varför är det så viktigt med aut uraskning, när man skall in i pannan var tionde dag?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Kalmarkille
Entusiast!

Inlägg av Kalmarkille »

lange02 skrev:Du måste ju först bestämma dig om du ska ha en OLJEPANNA eller en PELLETSPANNA.

*text*

Här har du en bra beg. pelletspanna med brännare
http://www.blocket.se/stockholm/Pellets ... ?ca=10&w=3
- Behöver jag det egentligen? : ) En hyfsat ny oljepanna kan duga till en vettig brännare, tänker jag.
Bäst är givetvis en för ändamålet byggd pelletspanna, men som du säger är det svårt att hitta till bra pris.

Tack för tipset på Aritermen i annonsen. Tyvärr känns Stockholmsområdet lite väl långt borta att köra med lastbil eller släpkärra.
1,8 m matarskruv
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om du står ut med att sota var 10-20 dag eller så så funkar oljepanna hur bra som helst, och du kan komma undan billigt, jag "fick" en Nibe City och den fungerar över förväntan, inga som helst problem.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Visst duger en oljepanna bra om man är beredd att tömma aska ibland. Modern brännare med uraskning skulle jag däremot inte vilja vara utan eftersom den alltid brinner med rent roster så att instälningarna inte ändras pga. askhög i brännaren. Våren är bästa tiden att ska efter beg. pelletspannor. Man få ju vara beredd att åka lite för att hämta den.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Jag har själv en Opex panna och tycker att den är en mycket lämplig panna till pellets, inga problem att låta den gå 20 dagar utan uraskning utan att verkningsgraden har sjunkit nämnvärt, den levererar bra med varmvatten, går att duscha med en panntemp på 48grader och brännaren gick på 6kW vid testet vilket jag anser vara rätt bra
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Kalmarkille
Entusiast!

Inlägg av Kalmarkille »

Jag fick just svar från säljaren:

" koppling med ackumulatortank innebär att pannan får längre gångtid med ekonomisk eldning som följd."

Vad säger ni om det?
1,8 m matarskruv
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Pannan har ju en rätt liten vatten volym men är riktigt effektiv så i kombination med en 500 liters tank så lär du inte få problem med varmvatten i alla fall.Kollar du sen på Px22:an som har inbyggd ackstyrning så blir det inte många starter per dygn . Sen är det och kommer aldrig att bli en pelletspanna i dess rätta bemärkelse.Men är priset rätt så är det en bättre start än att börja prova pellets på en gammal gjutjärns panna eller nån liknande . Men som nån skrev tidigare kan du även kolla på en ren panna som en Ulma tex där allt är intrigerat. Och gjort rätt från början .
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Skitsnack. SP har testat den uppkoppling. (jag kan nog rota fram raporten om du vill) De kom fram till att förlusterna ökar. Rökgaserna blev lite renare, men det går åt mer pellets. Ska amn ha en möjlighet att få bättre verkningsgrad med tank måste man ha en ren laddpanna. Men du kommer knappast att vinna på det. Tankar installerar man av någon annan orsak. Typ, vedpanna, solfångare eller något sådant. Har man redan tankar med all teknik i så är en laddpanna ett vettigt komplement. Men att slänga in tankar på sidan om en pelletspanna för att få upp verkningsgraden funkar inte.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Som danei skriver: en ackumulatortank ger färre startar - men samtidig en större anläggningsförlust så totalt är det som bäst noll skillnad men testarna visar en förlust.

Enda anledning skulle vara en massiv tillgång till varmvatten och sedan får man ta den extrakostnad som det ger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar