Varmvatten ur Focus Pe 30

Skriv svar
Hagström
Gallringsobjekt

Varmvatten ur Focus Pe 30

Inlägg av Hagström »

Hej kollar lite på en focus pe 30 och undrar hur mycket varmvatten den orkar värma upp eller hur man ska säga ,klara den av långa varma duschar eller att fylla ett badkar tex. är 4 st i familjen sambon duschar länge och jag brukar duscha ena dottern direkt efter sedan jag . Med våran nuvarande panna så funkar det utan problem.
Panna håller stoppar vid ca 83 grader och startar vid ca 68
Ecotec bioline 20 Ctc 265b -69 . Rindi pellets . Värmer 170 m2
micke_932
Pannrumshärskare!

Re: Varmvatten ur Focus Pe 30

Inlägg av micke_932 »

Jag har ingen Focus så jag har ingen praktisk erfarenhet av den.

Värmeväxlaren påstås ge 20 liter 45 gradigt vatten per minut vid 80 grader i pannan.

Den är antagligen sämre än 265:an (om du inte har en igenkalkad kopparslinga som funkar uselt), eftersom den har ca 50 liter mer vattenvolym vilket gör att den klarar sig lite längre, men det är ändå 195 liter i Focuspannan så den borde klara det rätt hyfsat, beror lite på uppstarttid av brännaren också, om det tar lång tid att få igång den så kanske du måste dra igång den lite tidigare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Jag har en PE-20 ,o jag har faktiskt aldrig upplevt brist på varmvatten.
Har inte badkar ,men jag tror vi har varit 6 st personer som duschat efter varandra ,varav 3 st är kvinnor/tjejer.
Men det beror ju mycket på brännaren med ,nu när det börjar bli kyligare så kör jag ju glödhållning ,o då är den ju startsnabb o ger värme snart.
Men kör man inte med glödhållning så vete tusan...
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Hagström
Gallringsobjekt

Inlägg av Hagström »

Ok .
Brännaren startar då hyffsat snabbt.
Låter som det inte ska bli några problem
Ecotec bioline 20 Ctc 265b -69 . Rindi pellets . Värmer 170 m2
Brandpost
Ungskog

Inlägg av Brandpost »

Har också en Focus PE 20. Har hittills aldrig varit utan varmvatten, men då är vi också bara 2 pers som duschar mycket sparsamt, d.v.s. dagligen men snabbt.

Och det värsta scenariot är väl att man måste vänta 10 min på att duscha, men det kan jag leva med den dagen... :wink:
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej!

En stor poäng med pelletspanna tycker jag är att varmvattnet aldrig "tar slut". Det blir sakta svalare - men tvärslut som i en förrådsberedare tar det aldrig.

Vårt hus hade innan nuvarande panna en 300L Drabant VVB på el. Det fanns varmvatten till 2 badkar - MEN när det väl tar slut finns det ingen kraft att snabbt värma på nytt. Alltså kan man hamna i det läget att man tappar upp ett bad - och sen tar vattnet slut i efterföljande dusch som blir iskall. En pelletspanna har ofta redan jagat ikapp och mer därtill under den halvtimmen man ligger i badet.

Vid duschning är i regel uttaget så lågt att man upplever oändligt varmvatten med pelletspanna.

Svagheten finns endast vid stormtappning. Tappar man upp badet lite lugnare så brukar det vara lugnt. För att hålla familjen i schack så kan man ju ful-skruva på flödesventilen för vv-slingan och begränsa flödet i densamma.....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar