Någon som vet

Skriv svar
JohnnyS
Späd planta

Någon som vet

Inlägg av JohnnyS »

Hej,
Jag behöver lite hjälp.
Jag eldar med en ctc bio, använder 8mm pellets, nu till min fråga: går denna brännare att köra på 6mm pellets? Det står i instruktionerna att det ska vara 8mm, mitt problem är att på min ort är det ingen som vill ta hem denna typ av pellets på grund av den säljer så dåligt. Därför undrar jag om det går att byta till 6mm, för den får jag tag i här.
Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde berätta för mig om det går och vad jag behöver ändra för att få det att fungera.

Mvh
Johnny
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Någon som vet

Inlägg av Roli »

Du måste ändra matningen, dagens pelletsbrännare matar pellets via volym och inte per vikt som skulle gjort det hela lättare.
Väg en liter av respektive pelletssort så ser du skillnaden. Detta ger dig då en vink åt vilket håll du skall justera.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Tro faan att 8 mm pelletsen säljer dåligt när ingen tar hem den! Om nu inte handlarna vill sälja 8:or åt dig så gå till nån annan.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har aldrig testat med 6mm pellets men de borde gå om du gör som Roli skrev..
Är brännaren rätt justerad idag med 8mm så mata brännaren manuellt från en hushållsvåg o se vad den drar sen ändrar du så den matar samma mängd/vikt med 6mm, ändra bara matningen om den är rätt justerad idag.
Du måste kolla alla effektlägen..
Testa med att köpa nån säck innan större inköp :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Problemet med 6mm pellets är I visa brännare att bädden blir lite för tät och stoppar luftgenomflödet och det blir svårt att ställa in förbränningen. Det är inte alla brännare som funkar bra med 6mm.
Gör som André rekommenderade, köp en sack och testa!

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar