Vinterinställningar

Skriv svar
Caroline
Frö

Vinterinställningar

Inlägg av Caroline »

Hej!

Vintern börjar närma sig och jag behöver hjälp med min pelletspanna. Flyttade in i mitt hus i mars i år och fick då samtidigt en Janfire pelletspanna installerad (http://www.janfire.com/produkter/pp.htm). Sedan tidigare fanns en Janfire flex-a. Någon gång under början av sommaren kom någon ut till mig och bytte delen som ligger över rosterplåten i brännaren. Samtidigt tittade han på inställningarna på pannan och konstaterade att det inte var bra inställningar för sommaren, så han ändrade en del. Vad han än gjorde så har det fungerat utmärkt under hela sommaren och egentligen fram till oktober. Under sommaren hade jag bara igång pannan för varmvatten och då varade tio säckar i tre-fyra veckor.
Jag har hela tiden haft brännaren på effektläge 1, men nu känns det som om det är dags att höja den. Därtill har pannan nu satt i sig en hel pall pellets på lite mer än en månad. Förbrukningen har med andra ord skjutit i höjden, men eftersom detta är min första vinter med pannan har jag ju inget att jämföra med och vet inte om det faktiskt går åt så mycket.
I bruksanvisningen hittade jag information om differensinställning och inställning av drifttemperatur, men ingenstans står det om vad som är lämplig inställning. Därför vänder jag mig till er och hoppas att ni kan hjälpa mig med det.
Differenstemperaturen är enligt bruksanvisningen minimum 1C och maximum 15C. Vad ska jag ha under vintern?
Ska jag ändra drifttemperaturen?
Det står även att rekommenderad panntemperatur för vinter är 85C +/- 3C.
Ska väl tillägga att jag är nöjd med hur varmt jag har det just nu (21C) och att jag egentligen bara vill att panna ska vara mer effektiv i förhållande till hur mycket pellets den tar.

Stort tack på förhand,
Caroline
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Vinterinställningar

Inlägg av Icecap »

En tumregel är att man med pelletseldning har 50% av årets förbrukning under de 3 kallaste månaderna. Då jag började med pellets var det kall vinter och jag höll på att smälla av när jag såg vilken fart det var på pelletsen, jag räknade snabbt ut att det var fasligt dyrt!

Sedan släppte vintern och förbrukningen sjönk snabbt och jag kunde efteråt konstatera att ovanstående tumregel passade alldeles fint.

Det finns nog ingen anledning att ändra drifttemperatur eller hysteres men utan att veta vilka justeringar som har gjorts inför sommaren är det ganska omöjligt att svara på vad som kan behöva göras inför vintern.

Det är möjligt att doseringen blev sänkt, är det så måste den ställas upp igen.

Men en sak som är bra att veta: om du inte har en rätt dimensionerat dragbegränsare är det knappast lönt att ställa alldeles för mycket så vill du ha en ganska stabil funktion året om är en dragbegränsare en mycket bra idé.

Och acceptera inte bara den vanliga Tigex 25! Den ska dimensioneras efter skorstenens längd och rökgaskanalens storlek och med ett 2-vånings hus av äldre modell är skorstenen oftast så pass lång att en Tigex 25 inte duger.

Om säljaren inte frågar efter skorstensmått och liknande är det bäst att du handla något annat ställe...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar