Var sitter flamvakten?

Ciccij81
Frö

Var sitter flamvakten?

Inlägg av Ciccij81 »

Har problem med vår pelletsbrännare.
Den brinner fint från börjag men när vi sätter flamövervakaren på 0 (som man ska göra när pannan kommit igång) så matar den på i så hög takt att lågan kvävs. Sedan fortsätter den mata tills pannan fylls och skruven packas totalt. Har förstått att det troligtvis beror på att flamvakten är trasig eller igensotad.
Frågan är var den sitter. Har ingen instruktionsbok till brännaren tyvärr och på nätet hittar vi inget heller.
Brännaren vi har heter Säätötuli Polti 20.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Var sitter flamvakten?

Inlägg av Icecap »

Flamvakten är till för att stoppa brännaren om elden slocknar. Den styr förhoppningsvis inte doseringen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ciccij81
Frö

Inlägg av Ciccij81 »

OK, vad är då problemet om den bara matar och matar?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det har jag ingen möjlighet att svara på, jag känner bara moderna brännare som fungerar med en knapp för start och stopp.

Men logiken är att en flamvakt är till för att övervaka och stoppa brännaren om elden slocknar - fast det kan ju vara så att den styr doseringen i er brännare. Är det så skulle jag rekommendera ett omedelbart byte av brännare!

Om brännaren är en typ med potentiometerjustering kan det mycket väl vara glapp i ett sådant, det kan ställa till det enormt.

Om doseringen rent faktisk kör med start och stopp kan det t.ex. vara fläkten som ger för lite luft medan doseringen är normal - men det kan ju vara doseringen som har hängt sig.
Är inte PK!
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Skulle tro att du har ett internförråd i din brännare? Isåfall är det nivågivarna där du skall göra rent, ta gärna en bild av din brännare runt där pelletsslangen sitter.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Helt underbart då företaget troligtvis kört med Google translate på sin webbsida...

Finns en bättre bild här (http://www.blocket.se/gotland/Saatotuli ... 1.htm?aw=1) fast på en 40kW dito.

Sitter inte givare i tanken utan det är en direkt matning utan sluss eller annan säkerhetsanordning senast jag såg en sådan var den utbränd...

Jag skulle byta direkt om jag var det minsta rädd om livet antingen mitt eget eller familjens.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Ciccij81
Frö

Inlägg av Ciccij81 »

Ja precis en sån som på bilden är det.
Vad är det som är så farligt med den?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ciccij81: Under förutsättning att länken är korrekt: brännaren har, efter vad jag kan se, ingen flamvakt. Och det att ni ska stänga av en grej när den väl har kommit igång får mig att tro att det är varmlufttändningen ni slår på och av. Eller - om den tänds manuellt - en växling mellan start och drift.

Den brännaretyp har en ganska (mycket?) dålig säkerhet för att den helt styrs av tider. Skulle det t.ex. vara ett bränsle i som är lösare (varierar en del mellan tillverkare) kommer den att brinna baklänges i större eller mindre grad och då det inte finns ett brott i matningen kan den teknisk sett brinna tillbaka ända in i förrådet.

Och det vill man inte!

Är bränslet hårdare än "vanligt" kommer den att gå fett.

Nåväl, problemet är att den matar som en sinnessjuk. Då ville det vara trevligt att veta om doseringsmotorn kör kontinuerligt eller "pulser" OCH om detta är annorlunda från tidigare.

Det kan vara styrningen som är trasig, antingen rent elektronisk eller ett relä som har svetsats ihop.

Det kan, precis som jag skrev tidigare, vara fläkten som inte kör rätt hastighet men vilket scenario som är mest troligt beror på hur driften skiljer sig från tidigare.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Flamvakt har de, optisk eller termostat (eventuellt inte på alla modeller?). Automatisk tändning har de därmot inte, varken varmluft eller annat. Om man ska justera flamvakten efter upptändning så måste det ju enligt all rim och reson vara så att man stänger av flamvakten tills den har startat och sedan aktiverar den då det finns låga och inte tvärtom. Säkerheten i de små modellerna där vattensprinkler tydligen inte är obligatorisk bygger på att bränslebehållaren är tät. Om locket läcker luft så kan det definitivt bli bakbrand, är det bara tätt så har jag svårt att se att det skulle kunna bli värre än att det glöder lite i bottnen i värsta fall.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Du har en direkt koppling mellan bränn koppen och förrådet det finns ingen säkerhets anorning som hindrar att en glödbrand tar sig från brännkoppen genom skruven till ditt förråd.

Dvs från förrådet matar skruven pellets till brännkoppen utan att passera några brandfällor såsom nedfallsrör som brinner av eller sluss matare.

/Peter
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Jag har sett en totalt utbränd dito.

Vi alla resonerar olika och det är inte en brännare jag skulle ha vidare tilltro till i ett boningshus, i en ekonomibyggnad på ett lantbruk som den verkar vara byggd för så ja kanske men det finns bättre lösningar som inte innebär samma risker.

/Peter
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Nu var problemet att den inte fungerar, så vi behöver ju inte diskutera konstruktionen i sig, men i huvudsak finns det två sätt att bygga en säker brännare: 1) säkerhetssystem förhindrar bakbrand 2) bakbrand är ofarlig. Säätötulis stoker bygger på nr 2, vi som är vana med pelletbrännare och förråd av spånskivor reagerar förstås med ryggmärgsreflexen att det ser livsfarligt ut. Men jämför tex med en ved/flis förugn, där har du inte bara direkt koppling mellan pannan, det är dessutom meningen att det ska brinna i förrådet hela tiden. Skillnaden ligger i att förrådet är konstruerat för det. En säätötuli manual hittade jag, men det är nog till en större apparat, http://share.pdfonline.com/e94a95e2ae28 ... 0E_v_1.htm
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jo, jag läste mer noga och det finns flamvakt och det saknas varmluftstart.

Att flamvakten kan vara sotat igen kan jag tro om det är en optisk. Den bör då rent logisk vara placerat på baksidan av brännhuvudet så att den blir kyld av luften från fläkten.

Men det verkar osannolikt att det är en optisk så jag tror mer på en termostatfunktion á la flamvakten på en Janfire Flex-A: en termostat som placeras så att den aktiveras av värmen.

Och efter några år blir de ofta slitna och behöver bytas.

Och detta kan kanske förklara reaktionen: om flamvakten utlöser kommer brännaren att tömma sig för att undvika bakbrand. Vad jag förstår kan detta vara en normal reaktion för en sådan konstruktion utan avbrott i eldningsvägen.

Så jag hade letat efter en termostatliknande klump i samband med brännhuvudet.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

För att öka säkerheten borde man kunna tanka den lite och ofta. Tex från bulkförråd med timer och/eller nivåkontroll. Eller en säck i taget.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar