Inställning av dragbegränsaren

Skriv svar
Nifelhem
Gallringsobjekt

Inställning av dragbegränsaren

Inlägg av Nifelhem »

Jag köpte huset med dragbegränsaren redan ditmonterad. Hur ska man ställa in den?. Jag har flyttat lite på motvikten då och då, mest på kul. Nu står den i allra yttersta läget. Jag har ingen aning om hur det skall vara. Man kan väl mäta undertryck i skorstenen och sånt, (ingen lust), men jag skulle vilja veta om det finns någon grov "tumregel" eller nåt.
Viking Bio i en Nibe City från mitten på nitti...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Vilket fabrikat är det på dragbegränsaren? Står det något på den?

På min, som är en Tigex, finns det en markering på "vipparmen" där tyngden sitter. För varje centimeter som man placerade vikten bakom markeringen blir det 5 Pa på luckan.

Monteringsanvisn. och bild på dragregulaturn (Tigex) finns här: http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... x%2025.pdf
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nifelhem
Gallringsobjekt

Inlägg av Nifelhem »

Tack för hjälpen.
Jag har en som är ganska lik den som var i beskrivningen. Jag antar att det står i instruktionerna till brännaren hur stort undertryck som är önskvärt åt just den brännaren?.
Viking Bio i en Nibe City från mitten på nitti...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Nifelhem skrev:Tack för hjälpen.
Jag har en som är ganska lik den som var i beskrivningen. Jag antar att det står i instruktionerna till brännaren hur stort undertryck som är önskvärt åt just den brännaren?.
Om inte så får du kontakta installatören/tillverkaren de SKALL veta detta.
Annars är det dåligt........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar