Pellets utseende efter förbränning?

Skriv svar
Kalmarkille
Entusiast!

Pellets utseende efter förbränning?

Inlägg av Kalmarkille »

Jag rensade brännkoppen(?) igår, och resterna av brunna pellets däri såg ut ungefär som porösa kolbitar.
De hade alltså ungefär samma ursprungliga pelletsform, men helt förkolnade alltså.

Jag hade väntat mig en hög aska snarare, men det var alltså kolskelett däri.
Är det som det ska vara, eller något fel i förbränningen?
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Pellets utseende efter förbränning?

Inlägg av Roli »

Om du fyller i din profil med uppgifter om panna och i detta fallet brännartyp så blir det lättare för oss andra som inte vet vad du har för utrustning att ge ett svar.

Om det är en undermatad brännare som du har så skulle jag vilja påstå att det är normalt att ha förkolnade pelletsrester kvar i koppen när brännaren stannar. De har helt enkelt inte hunnit med att brinna upp. De kommer att bli "uppbrända" nästa gång brännaren går.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Kalmarkille
Entusiast!

Inlägg av Kalmarkille »

Det är en Biomatic 20+ med integrerad brännare, dvs. "originalbrännaren".

Ska uppdatera min profil med uppgifter om mitt värmesystem inom kort.
1,8 m matarskruv
Straka
Gallringsobjekt

Inlägg av Straka »

Det är bara pelletsar som inte hunnit brinna upp under föregående driftfas så dom blir lite "brända" bara. När brännaren kör igång på nytt så brinner dom upp.
Sen kan det även bli en kolkaka längstfram/botten i brännarskålen där matarskruven inte har någon skruv längre utan är som en axel bara . Där kan man får knacka ur.
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
Kalmarkille
Entusiast!

Inlägg av Kalmarkille »

De här "kolbitarna" är kol rakt igenom, och kan smulas sönder mellan fingrarna. Ingen oförbränd trämassa i dem alltså.
1,8 m matarskruv
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det ser likadant ut i min brännare också...... De har inte brunnit färdigt när brännaren stannade. Vid nästa start brinner de upp och nya "kolbitar" blir kvar när brännaren stannar.

Bland dessa "kolbitar" finns det sedan några sintrade bitar som är hårda, antal och storlek beror på pelletskvaliteten. Dvs hur ren pelletsen är då det är slaggprodukter och annat skräp som smälter ihop.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar