Tankvärmen går inte ut

Skriv svar
pandion
Späd planta

Tankvärmen går inte ut

Inlägg av pandion »

Jag har 2 x 500 l tankar som värms av en pelletspanna. Varmvattnet till radiatorerna regleras av en motorshunt med reglerautomatik. Till min förvåning kan tankarna på alla nivåer ha varmvatten på runt 60 gr, shunten vara fullt öppen och ändå orkar inte utgående varmvatten över 40 gr (mätt externt genast efter shuntventilen). Först när pannan går igång och börjar leverera hetvatten stiger utgående varmvatten till önskad temperatur (50 - 60 gr). Det finns två fördelningskranar på tank 1, med inställningar "Vinter", "Sommar" och "Eldrift". Det verkar inte göra någon skillnad hur de står - med inställning "Sommar" blir tank 2 ändå lika het som tank 1.

Synpunkter?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Tankvärmen går inte ut

Inlägg av Stegatorparn »

Några foton över anläggningen skulle vara bra så man kan se hur det är kopplat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
pandion
Späd planta

Inlägg av pandion »

Problemet löst!

Efter att ha testat med shunten i olika lägen och kollat i användar/installationshandledningen för anläggningen framkom att shuntens märkplåt, som visar stängt resp öppetlägena och vridningsriktningen, var monterad bakfram (text på båda sidor plåten beroende på vridningsriktning). Den visade således vridningsriktning medurs. Själva shunten arbetar emellertid moturs, vilket också står i anvisningarna. Vid byte av shuntmotor hade denna monterats enligt märkplåten, vilket innebar att den vred ventilen åt fel håll vid öppning och kom i ett läge med begränsat flöde i s f fullt öppet. Efter kontakt med Danfoss kastade jag om strömkablarna så att motorn går moturs i stället, och nu fungerar allt som det ska.

Sens moral: Lita inte till 100% på märkningar!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Bättre upp är att se till att märkningarna passar!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
pandion
Späd planta

Inlägg av pandion »

Plåten skruvades dit 14 år innan jag köpte huset ...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Är det en Esbe-shunt är det bara att vända märkplåten.
Finns en spegelvänd skala på baksidan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
pandion
Späd planta

Inlägg av pandion »

Ja, det är det just vad det är och det är den plåten som monterades med fel sida utåt en gång i tiden!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Går det inte att vända på den nu då? Om inte ska man iaf. markera att den är fel! Med tanke på min erfarenhet kommer man att ha glömt den detalj om 1 månad och blir det då något knas ska man återupptäcka detta vilket spiller en massa tid som kunde ha varit använd konstruktivt istället.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar