hej.
någon som har kolla på hur stort hus en CTC 1100 family med en janfire flex a klarar av?
ctc 1100 family
ctc 1100 family
ctc regent -94
pellx px20 -02
mafa förråd
nya planer är på G då är det mycket Janfire i tankarna då man bor där de görs
pellx px20 -02
mafa förråd
Re: ctc 1100 family
Det beror på effektbehovet. Så husets konstruktion är minst lika viktig som storleken.
Två familjs hus i sten med puts. Tilläggs isolerat invändigt. Kall vind, källare med två element. Bo ytan är 148 kvadrat sen är källaren på ca 70. De är svårt att beskriva hoppas de jag skrev ger ett hum
ctc regent -94
pellx px20 -02
mafa förråd
pellx px20 -02
mafa förråd
För ett hus med normaldålig isolering från 50-talet skulle jag tro att den praktiska gränsen ligger vid ca. 200 kvm. Blir det -30 grader ute så får pannans maximala effekt vid pelletseldning 14-15 kW då lite svårt att orka med. Men en bättre brännare som går att ställa in exakt för den effekt som pannan klarar av behövs. Gärna med uraskning också om pelletsförbrukninen blir stor.
Varför skaffa sig problem och stora kostnader i onödan med nya styrboxar, fotocelluppgradering, lågriktaruppgradering mm. och ändå bara få en brännare med fasta effektlägen som inte kan anpassas till pannans behov.
Varför skaffa sig problem och stora kostnader i onödan med nya styrboxar, fotocelluppgradering, lågriktaruppgradering mm. och ändå bara få en brännare med fasta effektlägen som inte kan anpassas till pannans behov.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
-
- Energiprofet!
Jag kör den kombinationen i 70-talshus med måttlig isolering och över 300 kvadratmeter. Kör brännaren med läge 1, så jag får långa driftstider och bra verkningsgrad. Håller 22 grader inne lätt även då det är kallt och blåsigt ute. Även i Skåne kryper det ner till femton minus ibland och mer och det blåser och regnar nästan hela tiden, vilket påverkar behovet enormt. Askar ur en gång i veckan med askdammsugare, och inga problem på något sätt utan jag gillar kombinationen. Kräver dock spån- och dammfri pellets som gärna är lite hård för att fungera perfekt, och absolut inte pellets som ger askkaka som Stora Ensos rysspellets. Förbränningslufthålen i rosterplåten sätts igen direkt och så blir det en felaktig sotande förbränning. Den enda pelletsen som jag har upplevt dessa problem med är SE pelletsen som var extremt dålig.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Äldre hus 50W/m2 = 11 kW för din del men är det riktigt usel isolering kanske du kan behöva 75W/m2 men de är rätt ovanligt att de är så illa å de du beskriver är ju tilläggsisolerat.holmstrom skrev:Två familjs hus i sten med puts. Tilläggs isolerat invändigt. Kall vind, källare med två element. Bo ytan är 148 kvadrat sen är källaren på ca 70. De är svårt att beskriva hoppas de jag skrev ger ett hum
Nyare/tilläggsisolerade 40-45W/m2
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd