Beräkna årsförbrukning av pellets

Skriv svar
perf
Entusiast!

Beräkna årsförbrukning av pellets

Inlägg av perf »

Efter att ha kört den nya anläggningen i tio dygn kan jag konstatera att den drar 1.4 säckar om dagen, vilket motsvara 7.7 kW i medeleffekt. Medeltemperaturen har varit fyra plusgrader och med tanke på att huset är från 1890-talet och väldigt sparsamt isolerat känns det som en rimlig siffra.

Det jag undrar är om man kan räkna ut vilken årsförbrukning man kommer att få utifrån de här sifforna? Finns det kanske tabeller över vid vilken temperatur man har årsmedelförbrukningen i olika delar av landet? Eller kan man kanske räkna ut det från årsmedeltemperaturen (som är runt åtta plusgrader här)?
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Beräkna årsförbrukning av pellets

Inlägg av Icecap »

En estimering är att de 3 kallaste månader förbrukar 50% av årets förbrukning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Så här ser senaste år ut för mig, även om det inte är direkt överförbart så kan det kan ju ge en fingervisning Bild
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Gissar på 6-7 pallar om du använder den på sommaren också.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
perf
Entusiast!

Inlägg av perf »

d_anders, gissar själv på 8-10 pallar. På den tiden som jag eldade med förmultnade ormbunkar och dinosaurier så gick det 3-3.5 kubik om året. Och de senaste åren då jag bara har haft en 6 kW elpatron (som blev 4 kW när en fas gick sönder) och eldade massor av ved i murspisen, så låg elförbrukningen på 30 MWh (inklusive hushållsel). Skalmur i tegel med luftspalt och cirka 18 cm isolering i vindsbjälklaget ger inget snålt hus. Men förhoppningsvis ett friskt.

Jag får väl helt enkelt ge mig till tåls ett år och se var det landar. Givetvis bokförs allting, så tanken är att kunna presentera lika fina grafer som Honda :)
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Då stämmer det säkert.
Jag är ny på pellets jag med och hoppas komma undan med ca 7 pallar på ett år. Bor också utanför Lund och har minimalt med isolering på vinden och gamla fönster på ovanvåningen. Eldade 18 säckar värsta veckan i vintras och ca 9 per vecka de två senaste. Räknar med ca 8 denna vecka.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Sg
Fröträd

Inlägg av Sg »

5169 kg som årsförbrukning om du eldar året runt.

Framräknat med graddagar o förbrukning under perioden i förhållande till gradagar för ett år. Gjorde ett överslag att i Skåne är det ca 3000 graddagar (har jag för mig).
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
perf
Entusiast!

Inlägg av perf »

@Sg: Då har man lärt sig ett nytt uttryck i dag. Får se om dina beräkningar stämmer, men det låter lågt. Jag får väl väcka liv i den här tråden igen om ett år :)

@d_anders: Då kanske vi rent av är grannar? Lunds ladugårdsmark i mitt fall.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stämmer nog rätt bra som Sg skriver, hade själv oljeförbrukning på 3,2-3,3 m3/knappt 7 ton pellets efter pannbyte drygt 5 ton :D då har jag ändå inte en optimal panna men allt jämt rätt justerat..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar