Kolade pellets?

FSFH
Frö

Kolade pellets?

Inlägg av FSFH »

Som rubriken lyder undrar jag varför jag får kolad pellets? Hoppas att det skall finnas någon hjälpsam själ på detta eminenta forum. Har följt det med spänning under något år, men eldat med ved tidigare och först nu skaffat brännare.

Bild
Bild
Värmbaronen Vedolux 40ub och Viking bio 20
ronald
Pannrumstomte!

Re: Kolade pellets?

Inlägg av ronald »

Verkar gå fet..ser det ut som ...så där såg grannens pelle ut i rör o brännkammare ..var där o justera för nån vecka sen..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
FSFH
Frö

Inlägg av FSFH »

Det kan säkert vara så att den går fett... Men jag har satt in brännare till vänner förut, visserligen har jag viss förkärlek för bionordics brännare men kom nu över en Viking bio nästan gratis... Och har grovställt matningen så det inte ryker, alltså fetat på tills det ryker ur skorstenen och sedan minskat tills röken blir osynlig, tyvärr har mitt instrument ett Kane 250 dött pga att cellerna åldras och det kostar nästan lika mycket att köpa ett nytt som attfå det servat... :-( Blir kanske tvungen att ta ut någon och justera med instrument, men vet utav tidigare erfarenhet att det brukar bli ganska bra när man gjort som nu, men D var ju på ett antal bionordic brännare som jag sedan dubbelkollat med instrument... Har dock aldrig sett dessa "kolbitar" :-/
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det ser ut som om den fått för mycket käk..och inte orkat tugga i sig innan tempen uppnåtts ser ut som den .. legat och pyrt och slocknat i röret ..Men det är vad jag kan tyda av
dina bilder som sagt ..Vad kör du för pelle föresten?..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det för färg på eldstadsväggarna? Bild?
Hög eller låg effekt?
När matningen är för hög på min kan det se ut sådär. Blir så mycket i röret att flamvakten skyms, brännaren tror att det slocknat och fyller på mer som sedan ligger och pyr med sotande låga.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
FSFH
Frö

Inlägg av FSFH »

Ska försöka ta bild på pannväggarna imorgon, men de är vita. Brännaren fungerar perfekt och bygger inte upp mer "skidbacke" men kolad pellets i askan... Känns inte som någon jätteförbrukning heller, ungefär en säck om dagen i en gammal oisolerad kåk vid sjön så det blåser en del. Skulle ju egentligen vilja ha igång mitt instrument men tycker det är dyrt att lämna in på service som kostar ca 2000:- plus nästan lika mycket i frakter... Men det kanske vore det bästa. Stort tack för att ni engagerar er!
FSFH
Frö

Inlägg av FSFH »

Förresten så är rosteret helt rent till och med efter en veckas drift.

Stora Enso pellets
jimmy28
Entusiast!

Inlägg av jimmy28 »

Det ser likadant ut i mitt brännarrör. Har ställt in min brännare på samma sätt genom att vrida upp bränslematning/minska luft tills man ser rök sen försiktigt minska matningen tills jag inte kunnat se någon rök längre.
Provade att minska matningen ytterligare för att att få dessa pelletar att bli helt förbrända man då verkar det som att det blir så varmt så att överdelen av brännarröret blir glödgat :(

Mina "kolade pellets" är spröda om man klämmer på dem så går de sönder och blir till fin aska.
Jag får inte heller särskilt stor skidbacke framför rostret och mitt roster håller sig också rent.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Var rädd om brännaröret. :wink: ..Stanna precis lite innan du ser röken försvinna då e du hyfsat i hamn ..och porös aska e ju gott tecken :wink:
vad kör ni på för effekt?..Har ni jämn matning eller ketchupeffekten..?..Kan ju va att det rasar ner en bra drös i slutet som ligger o pyr sen ..?kör ni modulerande ? Om så kör bara på lågfarten det skonar både rör och bättre ekonomi :wink: Hur många kilo kör ni innan urskrap"?
jimmy28
Entusiast!

Inlägg av jimmy28 »

Nej, det var ingen vidare trevlig upptäckt :( Men förhoppningsvis har jag inte hunnit att förstöra röret, det är inga bulor eller deformeringar på röret. Utan det är ytan och färgen på utsidan av röret som har ändrats plus att det va ganska mycket metall damm i det yttre brännarröret.
Kanske ska öka matningen ytterligare något för att vara på den säkra sidan då. Verkar bli mindre material skador om man kör lite för fett än för snålt?
Och det verkar vara väldigt känsligt, vrider cirka 5min på ratten (om man ser det som en klocka) i taget och det verkar påverka en hel del.
Misstänker att matningen är ganska ojämn, har sänkt lutningen på skruven och hoppas att det ska hjälpa men det kanske är dags att plocka ur och rengöra skruven. Har snart gjort av med 2 pallar sedan jag satte in anläggningen. Hur ofta kan det vara nödvändigt att plocka ut skruven och rengöra?

Just nu kör jag låg effekt, när jag upptäckte detta med röret så körde jag modulerande.
Jag skrapar ur röret 2 gånger i veckan och det blir efter ungefär 50-60kg.
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Kan orsaken till kolande pellets vara att det läcker in tjuvluft genom någon otät packning?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
leo_zvar
Fröträd

Inlägg av leo_zvar »

Sådär ser det ut för mig också, kör med lägsta matningen & 6mm bionorrpellets.

Pannväggarna är brunaktiga, endel pelllets ser ut att vara vita...
På min panna"albin" drar det tjuvluft framifrån iomed att jag har 2 rökvägar och den normala rökgången ska gå underifrån...

Dock har det blåst nå fruktansvärt de senaste dagarna "10-17m/s" enligt min väderstation, så det har nog extra inverkan på hur det ser ut.
Janfire Flex-A
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Har ni testat att byta pelletssort (räcker ju med 10 säckar..) för att se vad det ger för påverkan?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
jimmy28
Entusiast!

Inlägg av jimmy28 »

Det är inte helt omöjligt att det drar tjuvluft via pannluckan, packningen börjar bli lite dålig så den ska bytas.
Jag har haft detta fenomen hela tiden och jag har kört brännaren på hög, låg och modulerande effekt utan någon någon större skillnad. När jag sänkte matningen så försvann det men då blev det istället som jag skrev tidigare.
Så jag tror inte att vinden påverkar hos mig. Men det kan vara som ronald skrev att den ibland skickar in en dos precis innan brännaren slår ifrån så att fläkten blåser fram dessa pellets under avsvalningsfasen så de ligger och pyr i röret och brännkammaren.

Jag har bara kört med Neova sedan start så det kan bero på pellets sort också för jag har inget att jämföra med.
Men tänkte prova 10 säckar av Cheapys pellets, ABG värme, när jag kört slut på det jag har kvar från Neova.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Bara en tanke: om en eldning är av en viss tid kan den kolade pellets inte vara ett resultat av själva eldningen. Den måste då vara resultatet av den sista/se senaste doseringar som inte har hunnit bli till lätt aska innan fläkten stannade då eldningen var slut.

Om en eldning tar t.ex. 30 minuter måste det ju gå åt en hel del mer pellets än det lilla som ligger där.

Samtidig kan det vara en svag överdosering som "bygger upp" pelletsnivån långsamt vilket gör att slutblåset inte hinner med att ta slut på allt. Jag har sett detta fenomen i min brännare innan den blev självjusterande och jag lutar åt att detta vill vara den anledning jag ser som mest sannolik.

Testa alltså att sänka doseringen lite grann och kolla om det ger en förbättring.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar