Pannbyte, men till vad?
-
- Ungskog
Pannbyte, men till vad?
Går i tankarna att modernisera lite och således byta ut pannan som suttit i huset sedan 1977 för att få bättre verkningsgrad. Frågan jag ställer mig är ju helt enkelt om någon har rekommendationer på några bra pannor?
Jag har en del krav varav det viktigaste är att den ska ha mantlad beredare för tappvatten, detta pga att jag har mkt kalkrikt vatten, samt ej plats för acktank. Inbyggd elpatron är en fördel med.
Den enda jag hittat som har detta är Värmebaronens Pellmax CU.
Vet någon om fler förslag som är lämpliga tro?
Jag har en del krav varav det viktigaste är att den ska ha mantlad beredare för tappvatten, detta pga att jag har mkt kalkrikt vatten, samt ej plats för acktank. Inbyggd elpatron är en fördel med.
Den enda jag hittat som har detta är Värmebaronens Pellmax CU.
Vet någon om fler förslag som är lämpliga tro?
CTC265K/JanFire Flex-A
Re: Pannbyte, men till vad?
Jag hoppas att du vet om att om inte din nuvarande panna har en mycket usel verkningsgrad lär du få mycket svårt att få detta byta att löna sig.
Självklart kan din nuvarande panna vara dålig på andra delar också (t.ex. VV) så att verkningsgraden är en biprodukt men att byta för att vinna verkningsgrad enbart löner sig mycket sällan.
Självklart kan din nuvarande panna vara dålig på andra delar också (t.ex. VV) så att verkningsgraden är en biprodukt men att byta för att vinna verkningsgrad enbart löner sig mycket sällan.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Glöm inte heller argument som smidig askhantering och sotning på en panna som är avsedd för pelletsdrift (eller ved).
En ny panna räknar man hem på trivselkontot
En ny panna räknar man hem på trivselkontot

Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Håller med perf. Sotade ur pannan i helgen efter att ha kört igenom 2 ton. Det hade lätt gått 1 ton till. Ny panna är bekvämt o mer varm vatten. Sen drar den nya 2-3 säckar mindre per vecka när det är kallt.
Effecta komplett 2. Värmer 250kvm. 8m murad skorsten.
-
- Ungskog
Min panna har rätt dålig verkningsgrad ja, men det kanske finns andra vägar att gå. Jag är mest intresserad av olika alternativ till Pellmax CU så jag kan studera/jämföra för att komma fram till ett vettigt alternativ. Det skulle ju gå att peta in en extrabaffel i min nuvarande panna med för att förlänga rökgasernas väg, och på så sätt få saker lite effektivare i väntan på byte av panna.
Har en CTC256 med Janfire flex-A idag. CTC:n är väl förvisso bättre med pellets än med ved, för då eldar man ju riktigt för kråkorna.
Har en CTC256 med Janfire flex-A idag. CTC:n är väl förvisso bättre med pellets än med ved, för då eldar man ju riktigt för kråkorna.
CTC265K/JanFire Flex-A
Ctc gammelpannor funkar fint att köra i ..
.Det skall va .Ctc total " som inte e nån gottpåse till panna
Ctc 265 e ju inte nån dålig panna att köra i..Så det e endast bekvämlighet som jag skulle byta om jag hade den.... Skulle då välja en biomatic panna eller grymmingen peltec 17 ..jag alltså !

Ctc 265 e ju inte nån dålig panna att köra i..Så det e endast bekvämlighet som jag skulle byta om jag hade den.... Skulle då välja en biomatic panna eller grymmingen peltec 17 ..jag alltså !

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
En panna med brännare som många på forumet skulle gilla
http://www.blocket.se/vasternorrland/Pe ... ?ca=20&w=3
Nästan så man skulle ta och fråga hur han byggt sitt vakuum system också.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Pe ... ?ca=20&w=3
Nästan så man skulle ta och fråga hur han byggt sitt vakuum system också.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
-
- Ungskog
Biomatic går bort då den har värmeväxlare, som jag skrev tidigare så är mantlat ett absolut KRAV som ej går att rucka påronald skrev:Ctc gammelpannor funkar fint att köra i ...Det skall va .Ctc total " som inte e nån gottpåse till panna

Peltec verkar inte ha växlare, men ej heller mantel. Får kolla upp den.
Eller så får CTC:n hänga med ett tag till, kanske jag bara fått för mig att verkningsgraden är dålig, får nog mäta rökgastemp kanske.
CTC265K/JanFire Flex-A
Har rökgastemp på knappt 130 grader på nya Ulmapannan. Vad det nu egentligen säger om verkningsgraden. Att värma upp luft kostar ju inte så mycket.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
"Inte e nån gottpåse till panna" Den var rolig.ronald skrev:Ctc gammelpannor funkar fint att köra i ...Det skall va .Ctc total " som inte e nån gottpåse till panna

Peltecpannan skulle man ha.
Verkar lite overkill med vacuumsugen men kanske var det roligt att pyssla.
Byta bort ctc265 och tjäna in kostnaden på verkningsgrad blir nog svårt. Bekvämare blir det.
Modernare brännare som går att ställa in på just den effekt du vill ha och som askar ur sig själv är en billigare uppgradering.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Chevelle_68 skrev:Biomatic går bort då den har värmeväxlare, som jag skrev tidigare så är mantlat ett absolut KRAV som ej går att rucka påronald skrev:Ctc gammelpannor funkar fint att köra i ...Det skall va .Ctc total " som inte e nån gottpåse till panna
Peltec verkar inte ha växlare, men ej heller mantel. Får kolla upp den.
Eller så får CTC:n hänga med ett tag till, kanske jag bara fått för mig att verkningsgraden är dålig, får nog mäta rökgastemp kanske.
Är väl bionet/miniq med extern beredare/acktank du skulle titta på då, går ju med en en biomatic å extern beredare/acktank oxå.. Synd att inte biomatic ultra light inte har elpatron men de kanske går sätta dit? Då skulle en biomatic UL med extern beredare funka fint för din del, vv från beredaren å värmen direkt från pannan samt att man har elbackup kvar
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Ungskog
Ja tjäna in det gör man nog inte, har ju faktiskt redan uppgraderat pannan med shuntautomatik som går på utomhustemp/framledningstemp samt en rumsgivare. Det gjorde ju underverk för både bekvämlighet och förbrukning.
Självuraskande brännare känns inte aktuellt förrän man byter panna, iom att jag måste sota ur pannan ändå en gång i veckan vid högsäsong (läs vinter) samt effektstegen som finns på Janfiren funkar rätt bra faktiskt.
Det är ju en pålitligt brännare, har inte haft ett enda "eldavbrott" på fyra års tid. Brukar skruva isär den varje år för förebyggande underhåll, i år fick jag svetsa brännarkoppens sida.
Självuraskande brännare känns inte aktuellt förrän man byter panna, iom att jag måste sota ur pannan ändå en gång i veckan vid högsäsong (läs vinter) samt effektstegen som finns på Janfiren funkar rätt bra faktiskt.
Det är ju en pålitligt brännare, har inte haft ett enda "eldavbrott" på fyra års tid. Brukar skruva isär den varje år för förebyggande underhåll, i år fick jag svetsa brännarkoppens sida.
CTC265K/JanFire Flex-A
Grejen är ju att ett pannbyte kan ge bättre funktion på vissa delar. Att räkna hem bytet på verkningsgraden är ju oftast mycket svårt - men det betyder inte att det är den enda faktor som ska räknas in.
Har man problem med VV och det finns en annan panna med en bättre lösning är det en faktor som man får sätta värde på så man vet om man vill betala priset.
Så det finns inget entydigt svar på om det är lönt, det svar kan man bara själv komma fram till.
Har man problem med VV och det finns en annan panna med en bättre lösning är det en faktor som man får sätta värde på så man vet om man vill betala priset.
Så det finns inget entydigt svar på om det är lönt, det svar kan man bara själv komma fram till.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Jag rekommenderar Ulma. Deras panna med brännare är jag grymt nöjd med. Enkelt och bra konstruktion och extremt lättskött. Har snart kört ett år. Sotar ur 1 till 2 ggr i månaden. Tar cirka 10 min. Och har tömt askan 2 ggr. Inte ett enda driftstopp. Håller bra med varmvatten till min familj med tre småbarn. Går tyst. Och automatiskt uraskning av brännaren med tryckluft som fungerar kanon.
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -