Placering av bulkförråd

Skriv svar
lasse34
Prima virke

Placering av bulkförråd

Inlägg av lasse34 »

Funderar på att bygga bulkförråd.
Men mitt pannrum är för litet.
Är det tillåtet att göra förrådet i andra
rummet & dra en flexskruv genom väggen? :?:
Comet + Viking
Bio
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Inga problem :wink: en del har ute oxå :D
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Skruv i kyla?

Inlägg av Stugsittaren »

Hittade 7 meter skruv i ladan. Funderar på om den kan frysa när det är minus 20-30 om den till viss del går utomhus till ett förråd. Erfarenheter? Behövs värmekabel?

Hur stark motor behövs till vilka längder? Hittade en 120 Watts som går 80 varv/minut. Kan jag anväda den utan att växla ner ytterligare?

Tack för ett superforum!
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

nån värme tror jag inte du behöver nej..

jag har 11,5 meter skruv, och har stora motorn.. den ska greja upp till 24 meter enligt thermia.. Effekt vette gudarna.. naktdelen med att dra det genom en vägg är att min skruv låter en del.. vilket väggen transporterar utmärkt vidare.. nu funderar jag på lite olika lösningar.. men vi får se om man vänjer sig eller inte..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Kanske man ska köra med vaccumsug?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev:Kanske man ska köra med vaccumsug?
Det är inte helt ljudlöst det heller. Beror till stor del på vad man har för utrustning/material.

Själv kör jag med detta mellan garaget, där externförrådet är placerat, genom tvättstugan in till pannrummet.

Gör man mellanförrådet, i pannrummet, tillräckligt stort så kan man styra när sugsystemet skall jobba. Kan kanske vara lämpligt att låta det jobba på dan när man fördetmesta är på jobbet. Men ljudet är egentligen inget problem, man blir van efter ett tag. Däremot brukar besökare, som inte har hört det tidigare, undra om det kommer en hagelskur ute när sugsystemet arbetar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Skruv i kyla?

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev:Hittade 7 meter skruv i ladan. Funderar på om den kan frysa när det är minus 20-30 om den till viss del går utomhus till ett förråd. Erfarenheter? Behövs värmekabel?

Hur stark motor behövs till vilka längder? Hittade en 120 Watts som går 80 varv/minut. Kan jag anväda den utan att växla ner ytterligare?

Tack för ett superforum!
Tror att den motorn är i klenaste laget samt har lite för högt varvtal för att köras direkt.

Min motor som vrider skruven i botten på mitt bulkförråd är en 3-fas motor på 0,25 kW och sitter på en växel. Motorn varvtal har jag för mig är på 1480 varv/min men den är monterad på en växel (kommer ej ihåg utväxlingen). Skruven är 2 m lång med 3 st öppningar för pellets.

Är denna motor för klen så kan/får den problem med att få igång skruven. Man måste tänka på att skruven ligger i botten på förrådet och har "hela" pelletsvikten på sig.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Var på villamässan i helgen och fick lite tips jag vill dela med mig. Man kan dela upp matningen i två steg, en motor som tömmer ur förrådet och en som transporterar den längre sträckan. Eftersom den i bulkförrådet ligger under packade pellets blir den ganska full. Bra om den längre transportskruven går fortare = mindre risk för stopp.

Jo skruven får gärna växlas ner till ca 5 varv per min.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Per-Erik skrev:nån värme tror jag inte du behöver nej..

jag har 11,5 meter skruv, och har stora motorn.. den ska greja upp till 24 meter enligt thermia..
Värme behövs inte...

Frajon i Umeå har installerat en 24 meters skruv (thermia) som gått i ett par år utan problem..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar