Övertryck efter sotning!!?

Jakob_019
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 21:28

Övertryck efter sotning!!?

Inlägg av Jakob_019 »

Har haft sotare hos mig idag som sotade skorstenen och när han var klar slog han igång panna och brännare igen. När jag kom hem rann det vatten från expansionkärlet och jag hade ett tryck på 2 bar. Tidigare har jag haft 1 bar och det har aldrig runnit ur expansionkärlet tidigare, brännaren stod och väntade på att pannan skulle svalna och blinkade grönt när jag kom hem så den borde inte ha kokat. När den väl började gå hade jag rökgaser på 240c mot normala 170-180 och då såg jag att han ställt av tyngden på dragbegränsaren helt så den aldrig öppnade. Nu går brännaren normalt och stannar på 85c som vanligt men jag får gå ner och pysa ut 1 bar i övertryck 1 gång per timme! Vad kan ha hänt? jag själv var inte hemma dumt nog när han sotade men Sotaren ringer mig imorgon.

Han hade inte släppt bulten som låser brännaren i stosen utan meckat av svänarms fästet på brännaren och tagit av brännarkåpan för att kunna svänga upp luckan. Dessutom hade han monterat ihop allt slarvigt och snett. Trött blir man.....
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Övertryck efter sotning!!?

Inlägg av Svenn Antenn »

Hej. Kolla om han har kommit åt påfyllningventilen till värmesystemet.
Jakob_019
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 21:28

Re: Övertryck efter sotning!!?

Inlägg av Jakob_019 »

Med påfyllningsventilen menas ventilen som man kan fylla på mer vatten till pannan?
Den sitter inte så man borde komma åt men jag ser att de är svarta märken på väggen bredvid den ratten och den väggen målade jag i september och jag har aldrig rört den. Kanske fyllde han på vatten av någon anledning och det blev för mycket!? ska fråga honom

Tack för tipset
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Övertryck efter sotning!!?

Inlägg av Eldvin »

Kan inte va så att varmvattenberedaren gett upp så det läcker vatten som fyller systemet???
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Övertryck efter sotning!!?

Inlägg av danei »

Sotaren ska inte röra vatten kranarna alls. Risken är ju att varmvattenberedaren har gett upp. Om någon fyllt på så skulle överskottet läcka ut vid första tillfället pannan var het.
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Övertryck efter sotning!!?

Inlägg av Svenn Antenn »

Det kan ju vara hål med men det är lättast att kolla så ventilen är stängd först.
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Övertryck efter sotning!!?

Inlägg av perf »

Gissningen från Eldvin känns väldigt trolig, alltså lite lagom pyspunka på beredaren. Framför allt om man måste släppa ut övertryck gång på gång. Har man bara fyllt på lite för mycket så räcker det ju att tömma en gång.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Jakob_019
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 21:28

Re: Övertryck efter sotning!!?

Inlägg av Jakob_019 »

Skulle ju kunna vara det med! Det konstiga är ju att det blev just idag när det sotades! Men visst de kan ju hända när som helst på den gammal panna.
För att konstatera det borde trycket stiga fortare om jag inte spolar något varmvatten? Jag tycker inte trycket har ökat på så mycket sen sista gången jag öppnade säkerhetsventilen.

Kan man isåfall stänga av inkommande vatten just till vv slingan och använda pannan så länge eller måste ett byte ske snarast?

Mvh
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Övertryck efter sotning!!?

Inlägg av Eldvin »

Jaha.Kanske dax för en ny panna då??
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Övertryck efter sotning!!?

Inlägg av danei »

Om du använder varmvatten eller inte kvittar i sammanhanget. Om du stänger av vattnet in till varmvatten beredaren så kan du fortsätta använda pannan. Det är en lösning i det korta perspektivet (typ dagar), tänker du köra längre skulle jag plugga både in och ut på varmvatten beredaren, så kan det gå i år om man vill.
Jakob_019
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 21:28

Re: Övertryck efter sotning!!?

Inlägg av Jakob_019 »

Okey så om man stänger vattnet till vv slingan i pannan kan de funka men de drar in "tjuvluft" så man bör plugga hålen? Sen sätter man en el beredare så länge istället? kan ju vara en lösning och sedan fundera under sommar säsongen vad man ska göra....
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Övertryck efter sotning!!?

Inlägg av danei »

Kopplar du bara bort ledningarna så kommer radiatorvatten att läcka ut den vägen. Samma sak till varmvattenkranarna om du inte stänger utloppet.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Övertryck efter sotning!!?

Inlägg av ronald »

Har för mig att rinkaby hade en utbytes" men har det nog inte längre.. Min var pluggad när vi köpte huset .Jag kopplade på istället ..Men går min sönder gör jag nog som danei nämner pluggar den o kör med elberedaren för vv ....Tills jag tar nåt större beslut.. Det e ju en kopparberedare i den .borde hålla länge till.. :D
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jakob_019
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 21:28

Re: Övertryck efter sotning!!?

Inlägg av Jakob_019 »

Det är nog så man får göra. Konstigt för jag pös ut övertryck vid halv fem tiden när jag kom hem sen en gång kl 7 och lite grann halv 8 och efter det har systemet hållt sig på 0,9 bar. Låter det vara över natten får vi se imorgon. blir orolig när de ser ut som någon rört vid påfyllningsratten trotts att man inte borde.Men sotaren SKA ju inte börja skruva isär brännaren och sätta ihop den fel.Dom borde väl alla förstå hur en brännare låses fast och dockas i och ur pannan, dessutom när de är återförsäljare av snarlika pellx brännarna. Första och sista gången jag tar hem en sotare utan att jag själv är med.
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
Jakob_019
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 13 feb, 2013 21:28

Re: Övertryck efter sotning!!?

Inlägg av Jakob_019 »

Trycket har hållt sig mellan 0,9 bar vid 70c och upp mot 1,3 vid 83c panntemperatur så det var en rejäl över fyllning av sotaren bara. När jag kom hem och trycket låg på 2 bar var kanske pannan på 75 c och då pös jag ner trycket till 1,5 och det slutade rinna men när brännaren gick och den kom upp i 83 c pös ju säkerhets ventilen ut mer vatten. När jag sista gången pös ner trycket till 1bar vid ca 70 grader har det funkat som tidigare.
Fick iallafall lära mig hur ett expansion kärl funkar även om de inte var på det bekvämaste sättet. Kommer som sagt ALDRIG låta någon sota hos mig utan att jag själv är med.
Ctc 171-78 med px21-06, tigex 25, 6m skorsten 110mm insatsrör.
Tegel villa från 1957 med 78kvm+78kvm uppvärmd källare
Skriv svar