Ytterligare steg, motoriserad draglucka.

AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Ytterligare steg, motoriserad draglucka.

Inlägg av AndersAA »

Hej Rapport från mitt senaste projekt.
Det råder uppfattningar bla här på forumet att stillestånds förlusterna är ringa. Icke alls. Jag har reducerat stilleståndsförlusten på följnde sätt.
En gammal shuntmotor har installerats så att dragluckan öpnnas helt när brännaren står stilla eller eldas med underhåll.
Innan modifiering så startade brännaren var 90:e min vid noll energi uttag. Nu går den var 6:e timma. Dvs stilleståndsförlusten är reducerad till 1/4. Ganska bra. Iden kom ifrån att det finns motoriserade dragluckor att köpa. Någon som brukar logga förbrukning som kan sätta siffror på det på årsbasis? Mvh Anders AA.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Ytterligare steg, motoriserad draglucka.

Inlägg av Erik_73 »

Du har inte haft tankar på att sätta spjäll på inloppet på fläkten istället?....att ha dragregulatorn helt öppen minskar draget genom pannan men samtidigt släpper du ju ut uppvärmd luft genom luckan vilket hade varit bra om man sluppit
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Ytterligare steg, motoriserad draglucka.

Inlägg av d_anders »

Trevligt. Logga över tid och skriv gärna igen, verkar intressant! I och med att du styr begränsaren så äventyras ju inte heller säkerheten
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ytterligare steg, motoriserad draglucka.

Inlägg av Honda »

Det var intressant, vad har du för panna/brännare/skorsten och hur styr du shuntmotorn? Bilder skulle vara intressant!

Jag kollade just i loggen, typiska stilleståndstider i juli-augusti var 7-10 timmar, lite över 10 timmar någon gång nattetid. Min dragregulator brukar vara helt stängd så fort brännaren stannar sommartid och jag misstänker nog att jag inte har mycket mer att hämta på att försöka minska draget vid stillestånd. Min skorsten har isolerat insatsrör så den kallnar fort och blir inte speciellt varm heller med de låga rökgastemperaturer jag kör med, kanske det är det som är skillnaden? (För något är det ju) Draget med kall skorsten i en varm sommarnatt är ju uruselt så det säger förstås inte mycket om vad mina stilleståndsförluster skulle vara i minus 25 och full storm.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Ytterligare steg, motoriserad draglucka.

Inlägg av Erik_73 »

Honda vad har du i rökgastemperatur?.....vilken hysteres kör du på?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ytterligare steg, motoriserad draglucka.

Inlägg av Honda »

95 nysotad på 6kW, 180 efter 3 ton på 23kW, ska vi säga 'normalt' kanske 120. Hysteres 65-90, men halva året stannar den ju aldrig.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Ytterligare steg, motoriserad draglucka.

Inlägg av Erik_73 »

Är inte mycket att klaga på effektiviten i din panna och brännare Honda, har du kollat om du får kondens i insatsröret eller hinner den torka ut vid 100grader i rökgastemp?...
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Ytterligare steg, motoriserad draglucka.

Inlägg av AndersAA »

Ska försöka ta kort, ganska trångt bakom pannan men det ska gå. Styrningen är gjord med ett relä med växlande kontakt. Relä draget medför ena ändläget på motorn och tvärtom. Javisst jag ventilerar pannrummet ganska mycket men vad gör det på våren till hösten? På vintern kanske det blir sämre, vi får se. Avstängsspjäll på brännarfläkten förkastade jag eftersom då måste uh eldning offras. Jag har ca 2 pa drag genom pannan vid fullt öppen lucka så uh eldnigen fungerar. Gångtiden på motorn är ca 4 min vilket meför en bra funktion vid både brännarstart samt nedeldning. Har bara haft det igång 3 dar, får prova en tid.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Ytterligare steg, motoriserad draglucka.

Inlägg av Erik_73 »

UH hinner ju ändå slockna om uppehållstiden är 6timmar samt att det är svårt att få en vettig förbränning på UH......jag hade nog tyckt det var bättre att stänga fläkten och låta den uppvärmda luften vara kvar
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ytterligare steg, motoriserad draglucka.

Inlägg av Honda »

Rökgasfläkten går alltså hela tiden? Det är nog det som är skillnaden då.

Erik_73, jag har inte sett någon kondens men jag springer nu inte upp på taket och kollar speciellt ofta heller, i botten av skorstenen är det alltid torrt. Om jag kör på 6kW och 95 grader rökgastemp så stannar brännaren aldrig så det är ju inte frågan om den hinner torka eller inte, och det är ju dessutom varmt väder ute då. Vid On/Off drift sommartid brukar jag öka minimieffekten till 13kW, och kör man On/Off vintertid gäller det nog att hålla upp temperaturen då man startar mot en iskall skorsten som måste hinna värmas upp innan brännaren stannar.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Ytterligare steg, motoriserad draglucka.

Inlägg av AndersAA »

Jag kör min rökgasfläkt on/off med termostaten om det var mig du menade Honda.
Erik Intressant förslag med att ha spjäll på fläkten istället. Dock blir det svårare än på en oljebrännare som har en kraftig fläkt som går med fullt varvtal hela tiden.
Lucka på sugsidan känns inte robust och på trycksidan är det ont om plats. Kanske modifiera på fläkten så att det inte bygger mer? Dock uppstår problemet att det kommer att behövas mer startspänning eftersom mottrycket på fläkten ökas och då uppstår svårigheten att jag inte kan programmera om styrboxen på brännaren.
Motoriserat spjäll på fläkten kanske men en bra lösning/plats?
Lyssnar gärna på goda ide'er!!

PS Hur lägger jag in bilder?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ytterligare steg, motoriserad draglucka.

Inlägg av Honda »

Ja det var dig jag menade (det är ju din tråd, ursäkta sidospåret). Ok då har du alltså ganska samma förutsättningar som jag så skillnaden blir väl att jag kör on/off bara sommartid då draget även är dåligt så det betyder kanske att stilleståndsförlusterna skulle vara betydligt större även för mig under vinterhalvåret. Har bara ingen lust att test, det blir ju kallt i huset då. Har du koll på ev. skillnader i stilleståndsförluster vid olika årstider?

Det är nog ingen skillnad om du placerar en lucka på sug- eller trycksidan, om det nu sedan är en så bra ide överhuvudtaget. Det har diskuterats förr och det finns många åsikter om det, det är ju en säkerhetsaspekt på det också.

Jag brukar lägga bilder på http://postimage.org/ och kopiera länken hit, finns många liknande.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Ytterligare steg, motoriserad draglucka.

Inlägg av AndersAA »

Bifogar länk till bilder enl önskemål, Öppen respektive stängd lucka. Ursäkta bildkvaliten, det trångt bakom min panna under rökröret.
PS Funderar på att byta ut dragregulatorn till en Tigex 25?

Bildlänk:
http://www.forumbilder.se/DCF4H/imag0104
http://www.forumbilder.se/DCF4H/imag0105


////Anders
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ytterligare steg, motoriserad draglucka.

Inlägg av Honda »

Du har nog ändrat karakteristiken på dragluckan genom att flytta tyngdpunkten. Kanske inte spelar någon roll, men du skulle ju kunna sätta fast ett bandjärn i shuntmotorns arm och böja till det så att det puttar in luckans nedre kant istället för att dra i den över, så slipper du modifiera luckan.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
enström
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 23:19

Re: Ytterligare steg, motoriserad draglucka.

Inlägg av enström »

Stoppa in en eurofirebrännare i pannan. Den har en klaff som stänger för fläkten vid stillestånd. Då får du behålla värmen i pannrummet. Du slipper också förlora mycket värme genom Janfires mycket långa renblåsning med fläkten. Eurofire blåser inte längre än en vanlig brännare.
Stilleståndsförlust genom naturligt drag tror jag inte betyder så mycket. Däremot forcerad renblåsning med hög fläktstyrka borde föra bort en hel del värme.
Focus Nova med Eurofire
Skriv svar