Aska vs Aska
Aska vs Aska
Hej,
Jag har med behållning läst på forumet under lång tid. Nu sökte jag i minnet, utan att direkt hitta det jag letade efter, nämligen diskussioner som handlar om aska och då närmare bestämt om krav som kan ställas på askan för att den skall få kallas för aska i den meningen att förbränningen varit fullständig.
Anledningen till frågeställningen är att fackfolk (för konverteringen anlitad rörmokare samt brännartillverkaren) deklarerat att det är helt normalt med stora mängder aska som liknar torkade svarta enbär. Jag är av precis motsatt uppfattning och hävdar att det är först om askan är som pulver och närmast antracitgrå till färgen som den bär de för en optimal förbränning obligatoriska kännetecknen.
Hur ser ni på saken? Själv är jag så trött på att jag förväntas acceptera anläggningen som driftsfärdig och intrimmad, att jag funderar på att undersöka vilka maktmedel som står till buds för mig.
Jag har med behållning läst på forumet under lång tid. Nu sökte jag i minnet, utan att direkt hitta det jag letade efter, nämligen diskussioner som handlar om aska och då närmare bestämt om krav som kan ställas på askan för att den skall få kallas för aska i den meningen att förbränningen varit fullständig.
Anledningen till frågeställningen är att fackfolk (för konverteringen anlitad rörmokare samt brännartillverkaren) deklarerat att det är helt normalt med stora mängder aska som liknar torkade svarta enbär. Jag är av precis motsatt uppfattning och hävdar att det är först om askan är som pulver och närmast antracitgrå till färgen som den bär de för en optimal förbränning obligatoriska kännetecknen.
Hur ser ni på saken? Själv är jag så trött på att jag förväntas acceptera anläggningen som driftsfärdig och intrimmad, att jag funderar på att undersöka vilka maktmedel som står till buds för mig.
Re: Aska vs Aska
Elda på askan med gasol....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Det bästa skulle vara att bestämma askhalten i askan. Det mäter man upp genom att väga ett torrt prov sedan stoppar man i det i en ugn på 575° för att bränna bort det som är brännbart. och sedan väga återstoden. Det är ett faktiskt mått, hur askan ser ut är ju inte av primärt intresse och kan vara svårt att översätta till faktiskt innehåll.
Om resterna i din panna inte kan bränna är det ganska sannolikt för att det bara är aska. Om det kan bränna är det inte fullständigt förbränd och då är det någon störning i processen.
Askans form är (i mitt tycke) utan betydelse så länge den inte är sintrat eller har en form som stör förbränningen. Färgen kan variera och är en mycket dålig indikator.
Askans form är (i mitt tycke) utan betydelse så länge den inte är sintrat eller har en form som stör förbränningen. Färgen kan variera och är en mycket dålig indikator.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Tack för svaren.
@danei: jag skall se om jag kan få till just det gradtalet i ugnen och göra som du säger (men förresten inte i köksugnen väl...?!). Ju större skillnad i vikt desto lägre askhalt? Ett tänkt exempel som illustrerar hur jag (och andra noviser) kan göra och räkna vore tacknämligt. Blir det då också ett mått på verkningsgraden?
@Icecap: jag har tänt på "askan" efter att jag lagt den i en anordning liknande den påven och hans kardinaler brukar svänga fram och tillbaka och då glödde den ordentligt. Jag har också haft pannluckan på glänt för koll in i förbränningsutrymmet och kunde då se hur pelletarna i parti och minut ramlar ur brännarröret och in i förbränningsutrymmet. Som jag uppfattar det sker detta när pelletarna nått en viss storlek och tyngd, i storlek som enbär - blåbär. Bara att kunna se detta ger ett dåligt intryck av förbränningen. Det har i vinter veckovis handlat om volymer om c:a 30 liter, för jämförelsens skull är det mer än en tom pelletssäck som fylls i veckan.
@danei: jag skall se om jag kan få till just det gradtalet i ugnen och göra som du säger (men förresten inte i köksugnen väl...?!). Ju större skillnad i vikt desto lägre askhalt? Ett tänkt exempel som illustrerar hur jag (och andra noviser) kan göra och räkna vore tacknämligt. Blir det då också ett mått på verkningsgraden?
@Icecap: jag har tänt på "askan" efter att jag lagt den i en anordning liknande den påven och hans kardinaler brukar svänga fram och tillbaka och då glödde den ordentligt. Jag har också haft pannluckan på glänt för koll in i förbränningsutrymmet och kunde då se hur pelletarna i parti och minut ramlar ur brännarröret och in i förbränningsutrymmet. Som jag uppfattar det sker detta när pelletarna nått en viss storlek och tyngd, i storlek som enbär - blåbär. Bara att kunna se detta ger ett dåligt intryck av förbränningen. Det har i vinter veckovis handlat om volymer om c:a 30 liter, för jämförelsens skull är det mer än en tom pelletssäck som fylls i veckan.
Senast redigerad av PersonA den tis 01 apr, 2014 21:45, redigerad totalt 1 gånger.
Du lär nog inte komma upp i den temperaturen i en köksugn.
Personp
vad har du för prylar"..?
Har du en fallrörsbrännare o har du pelletsbroms?.. låter som det hoppar in halvsvedda pellar i pannan ..därav påvebrasan o enbärsaskan..
fixa gärna lite bilder
vad har du för prylar"..?
Har du en fallrörsbrännare o har du pelletsbroms?.. låter som det hoppar in halvsvedda pellar i pannan ..därav påvebrasan o enbärsaskan..
fixa gärna lite bilder

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Det är en fallrörsbrännare. Jag har avhållit mig från att laborera med installationen, dels för att jag uppmanats att inte göra det så länge injusteringen pågår, dels för att det inte skall gå att skylla på att jag förorsakat driftstörningarna. Nyttan med en pelletsbroms har jag varit inne på, men det slog tydligen inte an för någon sådan har inte monterats. Jag är inte heller förtjust i tanken att en ny brännare skall behöva tillgång till något liknande en hjälpmedelscentral för att fungera.
Hittade en bild som visar hur pelletsen ser ut i förbränningsutrymmet, länk till bild: https://imageshack.com/i/0d0nsqj
Hittade en bild som visar hur pelletsen ser ut i förbränningsutrymmet, länk till bild: https://imageshack.com/i/0d0nsqj
Jag kan inte se kortet men om "askan" kan bolma/glöda är det definitivt fel!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Är det halvförbrända pellets som ramlar ut brännarröret måste du åtgärda med en pelletsbroms om du inte vill ha det som det är. Kör du på full effekt kan fläktstyrkan bli så stor att den bidrar till att pellets ramlar ut.
Tror att pelletsbroms är en standardåtgärd på Ulma och PX brännare.
Tror att pelletsbroms är en standardåtgärd på Ulma och PX brännare.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Såklart du skall ha pelletsbroms det e inge h-central ..Det är standard på fallrörare.. Min har en i fallröret o en på läppen längst ut o det funkar klockrent..Är detnyinstallation så borde väl det ingå tycker jag..Du kanske har nån annan än jag ..Men såklart du skall ha en p broms..Annars blire nog enbärspaj som nu 

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Jag fattar fortfarande inte hur pellets överlever i pannan. Här petar jag in en pinne i "koksdelen" och den försvinner helt. Inte samma kammare, men rökgaserna passerar på vägen ut. Jag har grå aska i pulverform. Men bränner jag med gasol så ser jag lite glöder i askpulveret.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Kunde vara bra att veta vad det är för en brännare vi snackar om. 

Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Av bilden att döma ser det mera ut som du har en kolmila än en pelletsbrännare 
Min fallrörare (med broms) ger som restprodukt ett fluffigt pulver. De fasta bitarna är helt försumbara, och hänger nog ihop med tryckluftsuraskningen.

Min fallrörare (med broms) ger som restprodukt ett fluffigt pulver. De fasta bitarna är helt försumbara, och hänger nog ihop med tryckluftsuraskningen.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Var kommer askan ifrån? I brännaren eller i pannan. Ask-kakan i min brännare är inte i pulverform utan fast.