framledningstemp & hysteres dumt eller ej ?

Skriv svar
leo_zvar
Fröträd

framledningstemp & hysteres dumt eller ej ?

Inlägg av leo_zvar »

dumt eller ej? jag har gjort så att jag har ställt min framledningstemperatur på max 49 grader & minimum 25 grader, och utifrån det sp har jag ställt in så att pannan går igång då den blir 49 grader för att sedan stanna vid 80...

det sköna med dehär är att jag slipper höra brännaren starta lika ofta & pannan får gå längre men då är min fråga, någon som räknat på detta med ökad pelletsförbrukning. jag måste säga att jag har väl inte märkt nå skillnad ....?
Janfire Flex-A
perf
Entusiast!

Re: framledningstemp & hysteres dumt eller ej ?

Inlägg av perf »

Pelletsförbrukningen lär väl minska något med långa gångtider, men om pannan är för kall (typ under 60 grader) så riskerar man problem med kondens som i sin tur gör att rosten kan käka upp plåten.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
leo_zvar
Fröträd

Inlägg av leo_zvar »

har inte märkt nån kondens nu iallafall.. finns det nå belägg/bevis för att det rostar under 60 grader?
Janfire Flex-A
perf
Entusiast!

Inlägg av perf »

Kondens handlar bara om matematik (beräkning av daggpunkt). Om det sen rostar beror väl på konstruktion och material.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Vedpannor startar alltid kalla. Problemet uppstår om man har en låg stopp temperatur. Du blir pannan ordentligt varm och torkar upp varje cykel. Så det är inget problem.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Du Kanske inte skall hoppa ini duschen precis vid brännarstart.. eller checka xtra om frugan e på gång till att görat " :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
leo_zvar
Fröträd

Inlägg av leo_zvar »

våran tank e på bara på 170 liter, har faktist bastat o duschat då det har varit 49 grader utan problem, blir väl värre när barnen blir lite äldre då dom ska stå i duschen timtal :p
Janfire Flex-A
leo_zvar
Fröträd

Inlägg av leo_zvar »

danei skrev:Vedpannor startar alltid kalla. Problemet uppstår om man har en låg stopp temperatur. Du blir pannan ordentligt varm och torkar upp varje cykel. Så det är inget problem.

tack de va det jag ville veta :) för hur gjorde man annars då man eldade med ved, inte eldade man dygnet runt för att hålla pannan varm hela tiden.
Janfire Flex-A
maggen
Prima virke

Inlägg av maggen »

Är inte problemet med kondens när man eldar mot ack.tank och inte har laddomat, man skickar in kallt vatten i botten på pannan som i övrigt är varm. Med bara panna följs temperaturerna mer åt.
Albin polar35 -98(14), janfire flex-a, 2*500l ack med beredare, 80l elberedare i serie, 40u-rör, 5tons bulkficka
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jo visst kör man en lång eldningscykel med kall panna så kommer man ju att få en del kondens. Innan man använd ackumulatortank så var det i princip så att man eldade hela tiden. Med tank så hinner pannan kallan ordentligt mellan eldningarna.
Skriv svar