Varmvatten utan acctank hur?

motortok
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 23 dec, 2012 10:56
Ort: Edsele väsernorrland

Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av motortok »

Hej!
Jag funderar på att köpa ny pelletspanna från polen (kotly.com).
Ingen polsk panna har ju inbyggd vvb, jag tycker det känns meningslöst att köra mot en acctank med inbyggd vvb när man eldar pellets. Blir ju dyrt också med tank o laddomat.
Hur har ni som har pannor utan vvb löst varmvattenproduktionen
Micke.
CTC 260-64
Ecotec A3 med egenbyggd PLCstyrning
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av msh16 »

I Danmark eldar man också pellets i laddpannor. Om du tittar på biocomfort.se får du fullt upp.:)
Den glättade reklamen visar bara upp en laddpanna med brännare och ett trekantigt förråd som räcker en halv vecka. Likadant som hos Kotly. För att få varmvatten ansluter tydligen danskarna en jättedyr rostfri varmvattenberedare som fungerar som acktank. Går ju knappast att ansluta en panna på 60 liter direkt till värmesystemet.

En del drömmer om modulering för att elda direkt mot värmesystemet utan vattenbuffert med det är nog mer religion än verklighet. Det behövs i verkligheten en större vattenmängd än den som finns i pannan för att elda vettigt, speciellt om man inte har insatsrör i skorstenen.

Hur är pannan att sota jämfört med en riktig pelletspanna? Kotlypannan anges ha 91% verkningsgrad och sämre blir det väl när den är sotig. Har du tid att stå och sota pannan ofta?
Hjälpte till att baxa iväg en tjeckisk Viadrus hos en kille som köpte en ulmapanna. Han var inte nöjd med kokspannans verkningsgrad alls.
Kotly törs inte visa upp bilder på innanmätet i pannan så det är nog ett tecken på att det inte ser så bra ut.
Här ser du hur rökkanalerna ser ut på blackstarpannan. De är i alla fall lodräta så flygaskan från pelletseldningen inte fastnar så lätt.
http://biocomfort.se/download/BlackStar ... -11-05.pdf
Viadrus kokspanna hade 4 horisontella kanaler vilket var en idiotisk konstruktion som behövde sotas jämnt.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av Honda »

Danskarna kopplar sina pannor så här: http://www.mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf. Ingen ackumulatortank någonstans så långt ögat når.

Det finns tiotusentals system i drift enbart från NBE som kör direkt mot värmesystemet från 'laddpanna med modulerande drift'. Jag tycker msh16 ska registrera sig på stokerforum.dk och försöka få danskarna att sluta drömma att deras system fungerar, de blir säkert jätteglada och tacksamma över den informationen.

I övrigt håller jag med om sotning och liggande kanaler och dylikt...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av Vednisse »

Fungerar helt utan problem att elda direkt mot värmesystemet med endast 60liter i pannan.....

Frågan gällde dock VV och då krävs en lösning som Honda länkar till, om man nu inte vill ha acktank.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
motortok
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 23 dec, 2012 10:56
Ort: Edsele väsernorrland

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av motortok »

msh 16:
Hur menar du att "Danskarna" använder en stor vvb som acctank? tror du tänk lite fel där, och likaså att man knappast kan ansluta en panna på bara 60 liter till värmesystemet. Jag pratar om pelletseldning nu,.inte vedeldning. Jag ser inga problem med att ha en liten vattenvolym vid pelletseldning.
Rätta mig om jag har fel. Jag håller med dig om sotning och flygaska som är ett annat problem är en sak att ta med i beräkningarna

Honda:
Tack för länken, som sagt så är du nog på samma linje som jag vad gäller vattenvolym.

Vednisse:
Tackar
Som sagt så är jag bara i planeringsstadiet, men OM jag köper en polsk panna så blir det väl att jag köper en vvb där också och en cirk.pump för att värma vvb. Kom gärna med mer synpunkter och ideer.
/Micke
CTC 260-64
Ecotec A3 med egenbyggd PLCstyrning
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av Icecap »

Jag ser en del problem med så liten vattenvolym vid pelletseldning!

Det tar 10 minuter för min brännare att utföra en kallstart och gå till normal drift. På senvår/sommar/tidig höst kan min brännare inte köra på så låg effekt att det passar, därför blir det konsekvent cyklisk drift.

Och utan en viss volym i systemet kommer dessa cyklar att vara korta vilket vill medföra att UH-eldning kommer att slå in vilket ger sot och tjära. Samtidig är det ju räknat ut några gångar att duschningen kan kräva en effekt på 30kW+ och utan en buffer att ta av blir det snabbt kallt om inte man har Brännaren Arne till att ge denna effekt - och såklart en pannan som kan ta emot den.

Så att det fungerar i Danmark betyder inte att det fungerar helt bra. De amerikanska värmesystem fungerar också - men för att de ska fungera bra med pellets måste det finnas vissa funktioner i brännaren som hjälper deras system på traven.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av Honda »

Du läste nog inte länken, Icecap. Danskarna använder separat varmvattenberedare. Brännaren dimensioneras för att klara uppvärmningen av huset + lite marginal för varmvattenberedning och de allra flesta verkar klara sig fint med den minsta modellen på 10kW. Sedan lägger de till en vvb med tillräcklig volym för att klara duschbehovet.

Exakt vad är det som inte fungerar bra i danskarnas system? Jag håller med att det är mer komplicerat och knappast billigare i inköp och ställer stora krav på brännarens styrsystem, och jag vet inte heller varför de vill bygga systemen på det viset. Men fungerar gör det ju bevisligen.

Eventuellt kan det vara mest av tradition och gammal hävd, faktiskt finns det folk på de danska forumen som argumenterar för att stora pannor och on/off drift inte fungerar...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av Icecap »

Jorå Honda, jag läste länken! Noga till och med! Och jag baserar mitt utlåtande på att min panna har 273 liters volym och om jag duschar precis när brännaren ska slå på kan jag nätt o jämt duscha klar utan att frysa allt för mycket.

Så med en VV-beredare på 60 liter är jag mycket tveksam till att det är möjligt utan att brännaren är igång då. Jag baserar det även på den erfarenhet jag har från mina besök hos familjen i Danmark och min polare i Danmark med pelletseldning.

Som så ofta förr: jag skitar högt och flott i vad som beskrivs och finns av tal och lovord, jag tror på vad jag har sett, märkt och erfarit.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av Honda »

Har du beredare i din panna, och hur många liter är det i beredaren i såfall? Annars jämför du äpplen och päron. Enligt egen erfarenhet går det just och just att duscha två i följd med 80liters beredare men då ska man vara rätt snabb.

Och är 60 liter för lite så lägger man naturligtvis en större, var kom den siffran från? Då den vanligaste brännaren där nere är 10kW så spelar det heller ingen större roll om den är igång eller inte.

Jag baserar mitt utlåtande att det fungerar på att NBE sägs ha sålt 55 tusen brännare och om det inte skulle gå att duscha med dem så skulle nog tongångarna på forumet vara annorlunda. Faktiskt minns jag inte jag sett ett enda inlägg om dålig varmvattenkapacitet.

(Min panna med 190l och kamflänsslinga klarar utan problem 3-4 duschar i följd även vid -25 då huset drar 80% av brännareffekten kontinuerligt. Kanske du har igenkalkad slinga?)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av Erik_73 »

Icecap vilka laddpannor är det du har egen erfarenhet av?...att du knappt klarar av varmvatten med 273liters pannvolym säger en del om hur bra och effektiv den pannan du har är....nu kritiseras pannan att den inte är bra och i andra trådar så hävdar ni att valet av panna är av liten betydelse då det viktiga är valet av brännare för att det ska fungera.....
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av micke_932 »

Nu tycker jag du blandar äpplen och päron, alla dina påhopp på dom som har gamla pannor handlar om att dom har mycket sämre verkningsgrad och nya pannor är små fina underverk, men detta handlar ju om varmvatten och värmeväxlare, har väl väldigt lite med verkningsgraden på pannan eller brännaren att göra ?

Det sitter en rätt usel kopparslinga i 265:an som inte hänger med speciellt bra om man tar mycket vatten, men det är väl knappast någon överraskning och jag kan inte påminna mig om att någon har sagt något om att en gammal panna har lika bra värmeväxlare som nya moderna.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av msh16 »

Det finns ctc265:or med kopparberedare också.

Skull nog tro att det svenska systemet med allt i en panna i längden blir både billigare och mindre utrymmeskrävande.
Traditionen har gjort att NBE har kommit in i de här gängorna och sedan är det svårt att komma med nåoot annat.

Reklamen både från polska panntillverkare, danska panntillverkare och biocomfort.se är ju starkt missledande. Man visar upp en liten låg panna med ett tillkopplat trekantigt förrådpå 160liter. "Här har du din anläggning klar och färdig". Inte ett ord om att man måste komplettera med en utrymmeskrävande acktank och dyr laddautomatik.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av Icecap »

Även i detta forum finns det troll...

msh16 & micke_932: det är ju räknat ut att en duschning kräver runt 30kW för att värma upp vattnet, alltså behövs det en form av ackumulering. Och om pannan har en stor volym eller om det sitter som en tekniktank bredvid är ganska utan betydelse, volymen behövs ändå.

Självklart kan det vara enklare i vissa situationer att kunde placera en liten panna på en plats och en tank på en annan plats, i andra är det en fördel att ha dom kombinerat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av Erik_73 »

Låter orimligt högt att en dusch ska dra 30kW så man undrar vem som har räknat ut det....går det åt 7,5kg pellets för en dusch så ska det nog till ett Troll som är i duschen
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Användarens profilbild
Sanedo
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 09:32
Ort: Alingsås

Re: Varmvatten utan acctank hur?

Inlägg av Sanedo »

Gogglade lite på effektbehov vid dusch. Hittade på flera ställen angivet att en dusch 40 grader 5 min ger en förbrukning på 2,2 kW med 60l vatten.
Vedex3300, 2x500l + 1x500 med 180l vv, laddomat21. 120kvm + källare
Skriv svar