Brännare till Eryl T2

Skriv svar
jocke.s
Frö

Brännare till Eryl T2

Inlägg av jocke.s »

Hej!

Ny på forumet. :)
Hittar inte så mycket info om pannan som finns i huset.

Vi är på väg att köpa ett 60-talshus, var och besiktiga idag.

Det sitter en panna som går på olja i dagsläget.
Tänkte köra pellets tills vi har pengar till luft/vatten eller bergvärme.

Pannan är en Eryl T2 -73.
Såg att det går att få en px21 med förråd och matarskruv begagnad för ett överkomligt pris.

Vad jag kunde se satt det ingen elpatron i pannan. Behövs det om tex brännaren stannar?

Så mina frågor är.
Fungerar det med en px21 i en eryl t2?
Behövs elpatron?
Behöver man ha nån typ av backup om det blir strömavbrott?

Har bott i lägenhet hela mitt liv, så det här är en ny värld för mig. :roll:

Tacksam för svar / Jocke
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Brännare till Eryl T2

Inlägg av Eldvin »

Hallå du! Ta vilken framåt brinnande du vill.Du kan även ta en Iwabo eller janfire men då måste du ha flamriktare.Kolla om det sitter en stor plugg på pannan.Ibland är det förberett för elpatron.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Om du behöver elpatron eller inte bero0r ju lite på dig själv, om ni är hemma mycket så kan ni klara er utan elpatron, jag har inte haft någon de senaste 15 åren, men om ni reser bort en vecka och det är -20 grader ute och brännaren lägger av så kan det vara bra att ha en elpatron som håller lite värme i huset och ser till att inget fryser sönder, eller om ni ska resa bort längre tid och har litet pelletsförråd.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
jocke.s
Frö

Inlägg av jocke.s »

Brukar det vara något annat som behöver modifieras/förbättras med pannan? Eller är det bara stoppa i brännaren, justera och köra?

Jo det jag har tänkt på med elpatron är att det kan vara bra om vi reser bort några dagar, vilket händer ganska ofta. Visserligen kan man be grannen att kika till värmen när man är bortrest.

Oljebrännaren sitter i en lucka längst ner, men det finns även 3 luckor längre upp till höger om den nedre luckan. Var bör jag sätta brännaren?

Har px21 automatisk omstart om det blir strömavbrott? Det är mest strömavbrott jag funderar över?

/J
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Brännaren placeras i den lucka som ger längst rökgasväg, vilket i regel blir oljebrännarluckan.
Nu har jag inte koll på hur rökgaserna går i din panna, men oftast går dom från oljebrännaren över till ved-delen, genom tuberna till skorstenen.
Det bör också finnas ett hyfsat utrymme för askan under brännarröret som är lätt att tömma.
Ett alternativ är att montera brännaren i vedinkastluckan, den mittre av de tre. Då får du ett gigantiskt askutrymme men förmodligen lite sämre verkningsgrad.

Det finns 2 eller 3 uttag för elpatron över oljebrännaren.
http://www.eryl.se/index2.php?action=panna3&visa=27

För att få stabila förhållanden för pelletsbrännarens funktion, måste det finnas en dragbegränsare i rökkanalen mellan panna och skorsten. http://www.byggahus.se/forum/attachment ... 1299204829
Det går också att montera dragbegränsaren i en sotlucka i rökkanalen eller skorstenen om det är ont om plats.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Sätt brännaren i oljehålet.Sen sätter du i 5 turbolatorer i tuberna och köp dig en riktig dragbegränsare. Att sätta brännaren på ved sidan blir inge bra.Dessutom kan det va bra att ha den delen intakt om du skulle behöva elda ved nån gång.
Skriv svar