Thermia........

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Thermia........

Inlägg av The Burner »

:cry:
Jaha! Så fortsätter eländet då. Nu har dom dribblat ihop en bunt ritningar i tillverkningsstadiet tydligen så "brännarhusets" övre del har blivit förväxlat mellan 12D & 15D vilket får till följd att brännarskruven kärvar fast och går f.n inte att rubba!!! (Gäller 20+ brännare som tydligen fått 12D.s hus) Nu har Thermia tydligen fått in 20 nya som ska kontrolleras noggrant innan dom byts ut hos de som blivit drabbade. Suck åSuck!
Har fått mitt prom utbytt (tappade info, annan tråd) men har ej hetsat detta med diverse omprogrammeringar än så det är för tidigt att ge besked om det funkar eller ej. Såg dock att brännartyp var 20kW mot tidigare inställt 15kW. Vad ska man ha?? Man är ju lite grön än men med den här takten med problem så kommer jag väl snart kunna ta anställning på Thermias produktutveckling :roll:
The sky isn´t the limit- ground is
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Verkar som om pelletsbrännarnas Rolls Royce även kan få lite Skoda problem.

Säger jag som har haft en del problem med "Thermiansföregångare".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
parb
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 21:43
Ort: Hudiksvall/Iggesund
Kontakt:

Inlägg av parb »

Det verkar som attjag har råkat ut för samma skit!

Jag Fick min Biomatic 20+ installerad i augusti. och till en början så har den gått bra men för 1 vecka sedan så brakade helvetet låss! den stannar i tid och otid och det är olika larm varge gång och de förstår man ju när man läser ovan att slussinloppet är för litet.

är det någon som har kännedom om hur lång tid utbytesprogramet kommer att ta från thermias sida?

min personliga åsikt är skicka hit en ny överdel det kan inte bli sämre än det är nu!
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Vad som ändå vore intressant att veta är vilket tillverknings/serie nummer era brännare har.. så man kan kolla om man har samma serie..
Biomatic 20+
parb
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 21:43
Ort: Hudiksvall/Iggesund
Kontakt:

Inlägg av parb »

på brännaren står de tillverknings nummer 5401 år 2005 SPcert:286302

på själv pannan så står serienummer:157950
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Tack, skall undersöka serienumret..
Biomatic 20+
parb
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 21:43
Ort: Hudiksvall/Iggesund
Kontakt:

Inlägg av parb »

Efter kontakt med thermia idag så har jag blivit upplyst om att det är doserskruven som ligger för nära jutgärnet. och att dom håller på att testa nya varianter på skruvar. och nått datum för när det blir klart kunde dom inte säga i dagsläget.

Hasse på thermia verkar vara den man ska prata med om man är drabbad och han sa att jag kunde slipa ner skruven till hälften ungefär för att temporärt lösa problemet.

jag rekomenderar dock ingen att göra de utan att ha kontaktat honom först pga garanti m.m

/Pär
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Älghår skrev:Vad som ändå vore intressant att veta är vilket tillverknings/serie nummer era brännare har.. så man kan kolla om man har samma serie..
Min är från slutet på feb -05 o har tillverknings nr 4614..

Inga problem alls... :D

Kanske försäljningen ökat för snabbt o mer än beräknat så dom inte hinner med.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

parb skrev:på brännaren står de tillverknings nummer 5401 år 2005 SPcert:286302

på själv pannan så står serienummer:157950
Huga.. Min brännare har tillverkningsnummer: 5139 SPcert: 286301, känns på nåt sätt kusligt nära.. :shock:
Biomatic 20+
Johan L
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 03 jun, 2005 14:29

Inlägg av Johan L »

Jahapp... Min Biomatic a'la september-05 har tillverkningsnummer 5653 och SPcert:286302. Pannans serienummer är 158135. Den står för tillfället och tuffar på eldrift tills jag fått mitt PelliStore (leveransproblem där oxå...). Kanske man borde förekomma installatören med några frågor angående detta, medan tid är...
Senast redigerad av Johan L den mån 10 okt, 2005 20:27, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Biomatic 20+, 3m skruv från ett Pellistore-förråd
Johan L
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 03 jun, 2005 14:29

Inlägg av Johan L »

Kan man förresten på något enkelt sätt avgöra om man fått en felaktig brännare? Var skall man titta, och var ligger felet egentligen? Burner menar att brännarskruven fastnar medan Parb nämner slussinloppet och doserskruven... Pratar vi om samma saker här?

Någon som kan fotografera den felande detaljen och lägga ut på nätet så att vi kan jämföra konstruktionerna?
Thermia Biomatic 20+, 3m skruv från ett Pellistore-förråd
parb
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 21:43
Ort: Hudiksvall/Iggesund
Kontakt:

Inlägg av parb »

Burner beskriver problemet som att övre delen av brännarkroppen är för trång och att dom har förväxlat den med 12D:s

och resultet av detta blir att doserskruven fastnar

dom uppgifter jag fick från thermia när jag i frågasatte exakt detta och hävdade att just det där var mitt problem! var att jag hade fel till svar fick jag att det är inte huset som är förlitet utan skruven som är för stor så att den ligger förnära jutgärnet så att om jag slipade ner skruven så skulle det gå bättre!

det faktiska problemet är att det är för trångt mellan brännarkropp och skruv så att pelletsen bli fastklämd där och därför orkar inte brännarmotorn sno skruven!


att vi pratar om samma sak här det är jag hela säker på
parb
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 21:43
Ort: Hudiksvall/Iggesund
Kontakt:

Inlägg av parb »

jag har iudag på förmiddagen varit och fått min doserskruv nersvarvad till 4 millimeter i stället för 7,5 och tycker redan att brännaren går lättare!

nu återstår bara att vänta och se om den stannar igen!

återkommer!
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Men borde inte Thermia åtgärda dessa typer av fel. Borde ju gå under garantin. En kan ju förvänta sig när man köper en thermiabrännare att de borde åtgärda dylika fel.. Eller har jag missuppfattats Thermias goda intentioner :wink:
Biomatic 20+
parb
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 05 sep, 2005 21:43
Ort: Hudiksvall/Iggesund
Kontakt:

Inlägg av parb »

Nej då du har inte missuppfattat thermia!

problemet är att dom inte vet exakt hur dom ska lösa problemet och dom jobbar för fullt med de.

att jag blev rekomenderad att göra på detta vis var för att jag låg på och sa att har jag investerat 49 000 :- på en panna så ska den fan inte behöva gå på el.

så att dom rekomenderade detta som en temporär lösning för att de skulle gå att köra på pellets
Skriv svar