kallstart av ariterm biomatic 20

Skriv svar
johannis74
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 20 feb, 2011 11:41

kallstart av ariterm biomatic 20

Inlägg av johannis74 »

hej när jag har sotat ur brännkoppen och skall starta biomatic ariterm 20 från kallt läge så sa rörmockaren att man skall fylla brännkoppen med pellets annars startar den inte det har jag inte gjort under 2 års tid och det har funkat! rörmockaren sa att jag har haft tur då, fyller ni brännkoppen med pellets efter ni har sotat pannan! jag har kedjedrift på min!!!
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: kallstart av ariterm biomatic 20

Inlägg av M.Lindskog »

Har aldrig fyllt upp innan kallstart, det sköter den ju själv. Nu har jag förvisso en annan variant än din, men högst troligt skulle din röris metod innebära att du får ett par nävar pellets som ramlar ner i asklådan.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: kallstart av ariterm biomatic 20

Inlägg av Brynäs »

Han menade nog att det går bra att ta en näve pellets o lägga i brännarkoppen för att den ska ha mer bränsle att starta på, eftersom du inte har gjort detta innan och allt funkar så behöver du inte tänka på det.
Risken finns att fyller man på för mycket så brukar det droppa över i koppen och brännaren startar inte.
Så funkar din brännare så är din startdos rätt inställd och du behöver inte fylla på mer.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: kallstart av ariterm biomatic 20

Inlägg av Roli »

Om det blir förmycket pellets i koppen lär inte påverka starten för det "ramlar" bara över kanten. Däremot om det är för lite pellets, då kommer brännaren att behöva göra en andra start. Tror det är därför som installatören brukar lägga i lite "extra" pellets i koppen för att slippa vänta på startförsök nummer två.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: kallstart av ariterm biomatic 20

Inlägg av André »

Så gör man om man tänder manuellt annars fyller brännaren koppen själv, Fyllde koppen själv innan en start då brännaren varit isärplockad å rengjord.. De funkade inte utan de blev stopp så jag fick tömma koppen å göra två kallstarter..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar