Aska ur panna hur ofta ocv verktyg
-
- Entusiast!
Precis köpt hus med pelletspanna. Det är en äldre Diom kombipanna olja/ved med en Ariterm px21 brännare. Rengör brännaren en gång i veckan, tömmer och borstar med stålborste. På tre dagar gar brännaren stannat två gånger. Inte konstigt för när jag kollade in i förbrännibgsrumnet så saknades detta. Var fullt med aska, 4 hinkar. Jag rakade ur allt på en plåt och i hinkar.
Hur ofta askar ni ur pannan? Vad har ni för verktyg till detta?
Kan inget om sådant här.
Hur ofta askar ni ur pannan? Vad har ni för verktyg till detta?
Kan inget om sådant här.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Brännare KMP PX 21 2006
-
- Energiprofet!
Re: Aska ur panna hur ofta ocv verktyg
Har jag värme på = uraskning varje söndag
Ingen värme = urfaskning var tredje söndag
Jag använder endast tub-borste de-luxe* och Kärcher grovsug.
Går på 10-15 minuter för fullständig rengöring/uraskning av panna och brännare inkl roster samt påfyllning av pellets i Mafan.
*Egengjord tub-borste av wc-borste.
Ingen värme = urfaskning var tredje söndag
Jag använder endast tub-borste de-luxe* och Kärcher grovsug.
Går på 10-15 minuter för fullständig rengöring/uraskning av panna och brännare inkl roster samt påfyllning av pellets i Mafan.
*Egengjord tub-borste av wc-borste.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
-
- Entusiast!
Ok detta får bli söndagsnöje mao. Köpte en asksug på Rusta men den blir ju full med en gång. Rena skiten. Skulle behöva en längrecraka av något slag eftersom pannan är ganska djup.
Brännare KMP PX 21 2006
Brännare KMP PX 21 2006
Jag askar ur en gång i månaden på sommaren/hösten (tar brännaren samtidigt också då).
På vintern var 14:e dag, varannan gång gör jag rent brännaren också.
Det skulle nog gå att köra ännu längre om det bara var för askan men tuberna behöver borstas ur.
Stålborste till förbränningsutrymmet och medföljande viska till tuberna.
På vintern var 14:e dag, varannan gång gör jag rent brännaren också.
Det skulle nog gå att köra ännu längre om det bara var för askan men tuberna behöver borstas ur.
Stålborste till förbränningsutrymmet och medföljande viska till tuberna.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Entusiast!
Tuberna?
Brännare KMP PX 21 2006
Brännare KMP PX 21 2006
Jag rengör min panna ca 1 gång.i månaden, då tar jag brännaren samtidigt, tar totalt ca 5 minuter. Sen tömmer jag askan ca 2 gånger per år! 

Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Om du kollar rökgastemperaturen när pannan är ren och sen väntar tills den ökat 40-50 över detta så är det dax att sota ur pannan. Eller så tar man man en digital termometer med alarm som piper när denna temperatur uppnåtts.
Varför ska man vänta tills rökgastempen ökat 40-50grader från nysotad panna?....vad vinner man på att låta pannan bli så jävla skitig att rökgastempen ökar så mycket Eldvin?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Ja, man kanske slipper göra rent pannan varje vecka? Så mycket förlorar man inte i pelletsförbrukning på det i alla fall. Det är inte alla som vill bo i pannrummet, man vill ju ha det någorlunda bekvämt också.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Jag har inte rengjort på drygt 6 veckor och rökgastempen har ökat 15grader på den tiden, xdigger stiger rökastempen 40-50 grader på en vecka så kan inte brännaren vara rätt injusterad!!!!!!....en ökning på 40-50grader med en brännare som är hyffsat injusterad behöver kanske rengöras var 6månad
Ja min brännare är perfekt justerad. Jag har eget instrument! Jag kollar inte på rökgastempen alls, jag rengör en gång i månaden och då har jag en tjock kaka i brännaren att hacka bort, blir så på undermatade brännare. Jag är ganska tveksam till att man kan klara dig i 6 månader utan rengöring.
Vad har du för rökgasvärden på din perfekt injusterad brännare då?......jag vet att min gamla skitbrännare klarar av att gå i 6mån utan rengörning och jag vet hur mycket rökgastempen har ökat samt vilken förbräningstemperatur och rökgasvärden jag har efter den tiden
Beror väl på vad det är fråga om för panna.
Man ska inte ta på allvar allt trollande från folk som inte ens föjer forumbestämmelserna och skriver i profilen vilken utrustning som finns.
Förut var det en kille som efter många turer hade fått till bra förbränning och lagom rökgas. Då tillråddes han att sänka effekten.
Väldigt mycket hjälp från troll för dem som nyss blivit pelletseldare!
Man ska inte ta på allvar allt trollande från folk som inte ens föjer forumbestämmelserna och skriver i profilen vilken utrustning som finns.
Förut var det en kille som efter många turer hade fått till bra förbränning och lagom rökgas. Då tillråddes han att sänka effekten.
Väldigt mycket hjälp från troll för dem som nyss blivit pelletseldare!
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Protoflax ju renare pannan är desto bättre är överföringen mellan rökgaserna och pannvattnet, stiger rökgastempen 40-50grader så har pannan varit skitig på tok för länge, eller att brännaren är feljusterad om den ökar så mycket inom en månad!!!!!!......är det ett tvång att ange viken utrustning man har så är det väl bara att lägga in att det inte går att bli medlem innan man fyllt i det!!!!
Nej det är inget tvång, men det underlättar för oss andra att "tolka" dina svar om vi vet vad DU har för utrustning. / Roli moderator
Nej det är inget tvång, men det underlättar för oss andra att "tolka" dina svar om vi vet vad DU har för utrustning. / Roli moderator
Jag bryr mig faktiskt inte om hur mycket min rökgastempen ökar helt enkelt för att det är för mig helt ointressant, jag rengör en gång i månaden för att jag fyller på ny pellets samtidigt. Min anläggning tar strax under 5 minuter att rengöra och jag ser ingen vits med att vänta längre. Jag rengör när jag tycker att det behövs oavsett vad du eller någon annan tycker. Glöm 6 månader., jag har en verkningsgrad på 93 procent och det blir så pass mycket sot och aska att det omöjligt kan gå i 6 månader. Jag kan vänta 6 månader med att tömma askan däremot men det är en helt annan sak.
När allt är rengjort så har jag en rökgastemp på ca 145 grader i alla fall, då levererar brännaren 18kW.
När allt är rengjort så har jag en rökgastemp på ca 145 grader i alla fall, då levererar brännaren 18kW.