Tycker inte pannan går upp i temp
-
- Entusiast!
Tycker inte pannan går upp i temp
Efter sista driftsdtoppet då pannan var full av aska så verkar brännaren gå mjukare. Pannans temp ligger hela tiden på drygt 65 grader brännaren går. Det trillar ned pellets så jag tror att den får pellets som den ska. Brännaren stannar ju nu uaf ibte och drt är varmt i huset ca 19 till 20 grader. Förra ägaren sa att pannan går upp till 75 och då stannar brännaren. Ibland är pannan nere på 57 grader. Ska jag ringa firma för ny intrimmning? Det är ju en gammal Diom kombipanna med en Ariterm px21 som sitter i hålet där oljebrännaren sitter. Brännaren blinkar grönt dvs driftsfas. Hjälp en nybörjare.
Diom kombipanna olja/ved 1970-tal nu pellets
Brännare KMP PX 21 2006
Brännare KMP PX 21 2006
Re: Tycker inte pannan går upp i temp
Termometern på pannan kan visa fel eller mäta på ett ställe dit det dröjer ett tag innan värmen når. Kolla vad den visar 15-30 minuter efter att brännaren har stannat.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
-
- Entusiast!

Det är en ugnstermometer som sitter vid trasan. Inte optimalt kanske. Ska byta panna om några år. Har precis flyttat in. Ute är det -3 grader, inne 20. Brännaren var i viloläge när jag kom ned och pannans temp låg på 69 grader. Vi har ju jämn och fin värme. Ska lufta alla element till helgen. Jag har ju bara en manuell shunt. Ökade denna ganska så mycket. Pannans temp sjönk till 57 grader berodde väl på att alla element som står på max villa ha mer vattengenomströmning. Pannan startade och jobbade sakta upp sig till 70 grader och inne kom tempen upp i 20.5 grader. Det är ju ett stort hus på 230m2. Sänkte shunten till det den dtog på imorse och jag gick ned efter ca 40min och läste av som ovan.
Brännare KMP PX 21 2006
Brännare KMP PX 21 2006
-
- Entusiast!
Kan tillägga att askan är grå, blyfärgad draget verkar ju ok.
Brännare KMP PX 21 2006
Brännare KMP PX 21 2006
-
- Entusiast!
Var nere nu imorse 71 grader i pannan och brännaren brände lite hårdare. Jag ska köra ganska tomt på pellets och sedan kolla spånet i påfyllaren. Jag har pellets från stockhorvan och de är lite hårdare tydligen vad jag läst om här.
Brännare KMP PX 21 2006
Brännare KMP PX 21 2006