Norah 3000 från Parca Norrahammar 1979

Skriv svar
vassarn
Gallringsobjekt

Norah 3000 från Parca Norrahammar 1979

Inlägg av vassarn »

Morr´n!!
Någon som vet vilken brännare man kan använda i en Norah 3000 från Parca Norrahammar?
Kan man ha den i oljedelen så att veddelen inte inkräktas ,framåtbrinnande eller?

I närheten där jag bor finns en Ecotecförsäljare som naturligt pratar sig varm om deras undermatade A4a,den får dock inte plats i oljedelen,kanske smart att välja en sådan ändå,när det är så nära vid ev.service

Har av någon outgrundlig anledning blivit sugen på en Viking Bio,nån som har erfarenhet av en sådan?

Kort sagt vilken brännare rekommenderas till en Parca 3000 anno1979

Ser fram mot många uttömmande svar.

Vassarn
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Kanske inte så uttommande, men jag ville bara bekräfta att en A4 fungerar bra i dina panna, men då förstås i veddelen...

Något du kan fundera på när du väljer brännare är ju hur du vill göra när pannan eventuellt rasar, och du köper en "riktig" pelletspanna.
Vill du fortfarande sota varje vecka då, eller välja en brännare som kan gå långa intervaller utan rengöring ??
(Nu kanske pannan håller under hela brännarens livslängd, men ändå..)

Framåtbrinnande brännare kan du köra i oljedelen.
//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Fireman
Ungskog

Inlägg av Fireman »

Hejsan

Det går bara fint att elda pellets i denna panna!
Själv kör jag med en janfire i oljedelen.
Fick bygga en stos så att jag fick ut brännaren ca 5cm annars blev det för litet utrymme. Vad det gäller
aska: så är ju oljedelen som bekant liten, men det gör ingenting
för askan är så "lätt" att den flyger in till veddelen och den är stor..
Janfire Flex a i en Parca Norah 3000 Termostat Tk1A från E kontroll Rökgastemp 160 grader
EVR Shuntstyrning
vassarn
Gallringsobjekt

Inlägg av vassarn »

Tack Mats!

Är det nån nackdel att köra i veddelen ( man värmer inte bara skorsten?)

/Vassarn
Pelleplutt
Fröträd

Inlägg av Pelleplutt »

Man får göra några baffelplåtar och sätta in i veddelen som bromsar upp rökgaserna, annars blir den här pannan bara en utmärkt skorstensvärmare med verkningsgrad typ öppen spis.
Uppåtbrinnande brännare måste placeras i veddelen, framåtbrinnande kan kanske fungera i oljedelen, det är väldigt trångt och lågt i tak därinne. Har installerat en Viking B16 - snett uppåtbrinnande - i veddelen på en Parca 3000 '82
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
Skriv svar