Blev med pelletspanna när vi köpte vårt nya hus för 1,5 månad sedan. Det har inte varit så kul. Har en Ariterm Biomatic 30+ installerad 2008. Funkade ca 1 vecka och därefter larmade den för att det inte fanns pellets trots att det fanns drygt en kubikmeter i förrådet. Kontaktade den ursprungliga installatören som kom och visade att man behöver göra rent nivåvakten från spån. Det funkade och pannan gick därefter några timmar. Därefter fick vi göra rent nivåvakten flera gånger per dag för att få pannan och funka. Sedan började den externa skruven att kärva. Installatören kom och bytte slussen men det förändrade ingenting. Vi fick rådet att tömma pelletsförrådet på drygt en kubikmeter pellets vilket vi nu gjort och så har vi gjort rent skruven. När vi sedan kör igång den går den i ca 5 minuter och sedan kommer samma larm igen - att pelletsen är slut trots att vi fyllt på. Man kan då slå av och på igen och så funkar den i fem minuter och sedan kommer samma larm. Lågan tänds inte och fläkten sätter inte igång. Fläkten kan jag starta manuellt under Service men jag kan inte där heller få Tändning att fungera.
Vi har valt att köra på el över storhelgerna. Huset är stort boyta 350 kvm och jag förstår ju att 9 kW som totalt finns inbyggt är för lite och det är inte speciellt varmt här hemma. Däremot undrar jag om jag har rätt inställningar.
Jag har ställt önskad temp på 80 grader. Den inte shunten släppter inte ut något varmt vatten till elementen förräns vattnet är 55 grader. Därefter går den inre shunten några minuter och sedan slår den av. Ska det vara så? Kan jag ändra detta på något vis. Ska jag ändra värdena under Kurva 1 = 55, Min =17, Max = 55 Kurva -5= 0, Kurva 0=0 och Kurva 5 =0 ?
Och en annan fråga. Vi har i princip aldrig haft något varmvatten eller det räcker ca 2-3 minuter sedan tar det slut. Så var det även när pelletspannan funkade första veckan. Är det så med pelletspanna? Vi kommer från ett hus med bergvärme och stor vv-beredare och är inte vana vid att inte hinna skölja ur schampot.
Tacksam på lite förslag till åtgärder.
Pelletspanna startar inte -hur köra med el
Re: Pelltespanna startar inte -hur köra med el
Starta upp brännararen och kolla om pelletsen tar slut i internförrådet eller om det är damm.Kolla vilket värde som står.Kan ju va så att nivåvakterna är kass.Vilket du enkelt kollar genom att stoppa ner en papp bit mellan sensorerna och då ska det ge fullt utslag. Vad det gäller tempen på elen så är jag inte säker men tror de har nått att göra med att pannan ska ha en viss temp av nån anledning.
Re: Pelletspanna startar inte -hur köra med el
Två problem samtidigt är osannolikt. Jag skulle i ditt fall först undersöka matningsproblemet från den externa skruven. Du skriver att den skärvar och detta är det sannolika problemet. Tror knappt att varken slussen eller nivåsensor har det minsta med saken att göra.
Sekvensen är följande: nivåsensorn känner att det är tomt i internförrådet och startar externskruven en viss TID. Om det sedan inte fyllts upp i internförrådet så mycket att nivåsensorn känner "fullt" så får man larm om pellets slut. Tiden för externskruven ska ställas så att den nätt och jämt toppfyller internförrådet varken mer eller mindre.
Mitt råd är: Kolla externskruvens funktion och justera sedan gångtidarna enligt ovan.
Angående varmvatten startar interpumpen när man tappar vatten? (fungerar flödessensorn?)
Sekvensen är följande: nivåsensorn känner att det är tomt i internförrådet och startar externskruven en viss TID. Om det sedan inte fyllts upp i internförrådet så mycket att nivåsensorn känner "fullt" så får man larm om pellets slut. Tiden för externskruven ska ställas så att den nätt och jämt toppfyller internförrådet varken mer eller mindre.
Mitt råd är: Kolla externskruvens funktion och justera sedan gångtidarna enligt ovan.
Angående varmvatten startar interpumpen när man tappar vatten? (fungerar flödessensorn?)
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hur har det gått?
Med den pannan om den är justerad på 30 kW i läge hög så ska ni ha obegränsat med vv eftersom ni har ariterms shuntstyrning som stänger shunten då panntempen går ner till 55 grader el under..
Några kompisar har en sådan panna från 08 å som jag justerat in, nu va de länge sedan ja va dit
Sätter en slant på att det är förrådsskruven som gör att du har problem, är det kedjedrift el stiftmatning?
Kompisarna hade problem med att stiften ramlade bort å pannan stannade pga för lite inmatad pellets, efter ombyggnad till kedjedrift har den gått utan problem..
Dom har janfires förrådsskruv å den har aldrig varit något problem med.
Med den pannan om den är justerad på 30 kW i läge hög så ska ni ha obegränsat med vv eftersom ni har ariterms shuntstyrning som stänger shunten då panntempen går ner till 55 grader el under..
Några kompisar har en sådan panna från 08 å som jag justerat in, nu va de länge sedan ja va dit
Sätter en slant på att det är förrådsskruven som gör att du har problem, är det kedjedrift el stiftmatning?
Kompisarna hade problem med att stiften ramlade bort å pannan stannade pga för lite inmatad pellets, efter ombyggnad till kedjedrift har den gått utan problem..
Dom har janfires förrådsskruv å den har aldrig varit något problem med.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ja hur går det?
Läste eran inlägg igen och då dök frågan upp om ni fyllde pelletsskruven igen efter rengöring? Man kan starta externskruven på manuell för att fylla. Kan ta avsevärt tid beroende på skruvlängd.
@ Andre: de skriver att de inte heller hade varmvatten ordentlig när pannan fungerade. Har inte vanliga Biomatik intercirkulation styrd av flödesvakt och platt VVX? Så både fel på cirkulation eller igensatt VVX skulle ge kortvarig med VV.
Läste eran inlägg igen och då dök frågan upp om ni fyllde pelletsskruven igen efter rengöring? Man kan starta externskruven på manuell för att fylla. Kan ta avsevärt tid beroende på skruvlängd.
@ Andre: de skriver att de inte heller hade varmvatten ordentlig när pannan fungerade. Har inte vanliga Biomatik intercirkulation styrd av flödesvakt och platt VVX? Så både fel på cirkulation eller igensatt VVX skulle ge kortvarig med VV.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster