Oväntat tips vid ojämn matning av pellets.
Oväntat tips vid ojämn matning av pellets.
Jag läste på ett tyskt pelletsforum att man rekomenderar att tillsätta "Pflantzenöl" till pelletsen när man har ojämn matning samt mycket spån. Det torde vara någon form av vegetabilisk olja tex rapsolja. Utsagan var att man får en jämnare och större matning. Givetvis så måste man i så fall ställa om matning/ luftförhållandet. Man skulle tillsåtta kanske 50ml per säck. Någon som vet något om detta eller har lust att prova? Någon form av omrörning måste väl krävas antar jag?
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Re: Oväntat tips vid ojämn matning av pellets.
Finns dom här med som har slappat med nått liknande .Det måste va enklare att köra med en pellets som funkar.Man kan testa att ändra vinkeln på skruven och se om det blir bättre.
Re: Oväntat tips vid ojämn matning av pellets.
Såg detta för några år sedan i detta forum. Grejen är att oljan är brännbar och får spånen att klumpa ihop sig så att den mats ut.
Och jag håller med Eldvin: se hellre till att matning från förråd till brännare fungerar.
Och jag håller med Eldvin: se hellre till att matning från förråd till brännare fungerar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!