Har problem med att min pelletspanna bildar "kristaller" eller hur man skall förklara det. bifogar 2 bilder på hur det ser ut, det lägger sig på botten i brännaren och går att knacka sönder när det ligger i brännaren men efter att det plockats ur så blir det riktigt hårt efter ett par dagar..
http://www.ladda-upp.se/bilder/djjuafvxteslao/
http://www.ladda-upp.se/bilder/pyxmwpytwsnpmv/
Hur löser man detta problemet..
Pelletspanna producerar kristaller?
Re: Pelletspanna producerar kristaller?
Namnet är "sintring" Sök på forumet efter detta.
I grunden är det askan som blir så pass varm att den smälter ihop till en massa. Det beror oftast på luftöverskott.
I grunden är det askan som blir så pass varm att den smälter ihop till en massa. Det beror oftast på luftöverskott.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
aha, det har med att göra att jag ökat luftillförseln en aning då kanske, hade så svårt att få röken att ta rätt väg innan och slutade ofta med att pannrummet vart rökfyllt vid starterna i början på eldningsäsongen..
Använd svara knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. Direktciteringen borttagen. / Roli moderator
Använd svara knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. Direktciteringen borttagen. / Roli moderator
Mängden bränsle och luft ska vara i rätt förhållande till varandra! Har du luftöverskott skadas brännaren själv, det äter stålet.
Så att öka för skoj skull är dels dumt och dels dyrt.
Dyrt för att verkningsgraden sjunker och stålet i brännaren tar skada.
Dumt för att det kostar pengar på alla sätt och vis och om stål nog äts kommer brännaren att behöva dyra reservdelar och du kan klappa dig i rumpan på att det sker fredag eftermiddag, strax efter stängningsdags!
Så att öka för skoj skull är dels dumt och dels dyrt.
Dyrt för att verkningsgraden sjunker och stålet i brännaren tar skada.
Dumt för att det kostar pengar på alla sätt och vis och om stål nog äts kommer brännaren att behöva dyra reservdelar och du kan klappa dig i rumpan på att det sker fredag eftermiddag, strax efter stängningsdags!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Hej! tack för uppläxningen.
Jag köpte mitt hus i november 2014 där denna pelletspanna ingick, den skall kastas ut snarast jag får en bra anledning till det.
Jag får tacka för tipset, nu vet jag hur jag får död på fanskapet ännu snabbare.
Använd INTE citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Jag köpte mitt hus i november 2014 där denna pelletspanna ingick, den skall kastas ut snarast jag får en bra anledning till det.
Jag får tacka för tipset, nu vet jag hur jag får död på fanskapet ännu snabbare.
Använd INTE citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Då pengar verkar vara ett ickeproblem för dig, så är det kanske bättre att du kör på elpatron.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare