Köpråd (byte från vedeldning)!

Skriv svar
n0ir
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 09 apr, 2015 08:57

Köpråd (byte från vedeldning)!

Inlägg av n0ir »

Hej!

Har en Diom VedUnic V825 (25kW) vedpanna. Huset är ca. 160 m^2 med ytterligare 80 m^2 ouppvärmd källare. Ca. 2 m^3 ackumulatortank (en tank). Kulvert från ladan där pannan står in till huset är ca. 35 m. Värmeväxlare inne i huset, ingen varmvattenberedare.

Har sneglat på en BioBjörn 30, 23.000:- från Energibiten. Gillar att den är en nyare version av Viking Bio (som verar få bra recensioner på diverse forum) och att brännaren har pneumatisk rengöring.

Vettigt köp?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Köpråd (byte från vedeldning)!

Inlägg av André »

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf Här finns ett test, Jag skulle rekomendera en Ariterm Bequem.. Nu med nya Slussen å kedjedrift är den riktigt hållbar..
Jag har inte kedjedrift men bara bytt slussvingar som är mindre hållbart än impellern dom har nu en gång för 240:- för 5 år sedan :D
En kompis kör ca 17-20 ton/år i sin biomaticpanna som är/har samma brännare, efter ombyggnad till kedjedrift å nya impellern har han kört 65-70 ton utan att gjort nått.. Han har kört igenom ca 160-165 ton pellets sedan april 2006 8)
Lätt att justera med hjälp av hushållsvåg, Riktigt lätt är de om du får den justerad med instrument å sedan väger upp vad den förbrukar genom att mata brännaren från vågen.. Då är de bara matningen du behöver ändra på vid byte till olika pellets..
Tempgivaren till brännaren pillar du bara in under acktankens isolering sedan överhettningskyddet till pannan sen bara få den justerad, Den har inbyggd så du väljer vilka temperaturer du vill tanken ska hålla.. Typ 45-70 grader om du kan gå så lågt i temp för att behålla komforten på värme/vv, Med 2m3 tank behöver du inte köra upp tempen så högt å ändå få långa gångtider samt att förlusterna från tanken minskar med lägre temp.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Köpråd (byte från vedeldning)!

Inlägg av Stegatorparn »

Nu ska vi inte blanda ihop Viking Bio från Värmebaronen med Viking B16 från BioNordic senare Energibiten.
Det var säkert Viking B16 du menade för det är föregångaren till BioBjörn som är en modernare brännare än Viking Bio.

Jag bytte själv upp mig från en Viking Bio till BioBjörn 18 för ett år sedan och det är inget jag ångrat.
Brännaren har gått som en klocka, inga driftstopp hittills.

Brännaren är enkel att sköta med bara en fläkt som rörlig del. Inga lager eller internskruvar med kedjor som kan kärva. Med brännarens temperatursensor i tanken ställs frånslagstemperaturen in och sedan väljs en valfri hysteres för tillslag.

Jag värmer 330 m2 med min brännare som är inställd på 15 kW och sitter i en 22 kW vedpanna som laddar en 500 l tank.
Ditt hus är inte större än att det borde klara sig med en 18 kW brännare.
Visserligen kan gångtiden bli 8 - 20 timmar för att ladda tanken beroende på husets värmebehov, men det är ingen nackdel.
En 30 kW brännare på 22 kW går alltid att köra i pannan, men rökgastemperaturen kan bli onödigt hög och verkningsgraden blir lidande.

Vad har du för skorsten? Tegel, med insatsrör?
Senast redigerad av Stegatorparn den mån 13 apr, 2015 08:20, redigerad totalt 1 gånger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Köpråd (byte från vedeldning)!

Inlägg av danei »

Är det en eller flera tankar? Det kan vara vettigt att stänga av delar av tankuppsättningen. Om man eldar mot tankar brukar man vilja ha givaren för start och stopp på olika ställen. Jag tolkar det som att brännaren har stöd för det i grundkonfiguration.
n0ir
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 09 apr, 2015 08:57

Re: Köpråd (byte från vedeldning)!

Inlägg av n0ir »

Tack för alla svar!

Pannan står ute i ladan så jag tror det bara är ett metallrör, inget tegel.

Enbart en tank, om det inte finns separata avdelningar inne i denna tank (men det brukar det väl inte göra?).

Det finns alltså två olika produktlinjer med "Viking"-brännare?

Viking B16 resp. Viking B30 som sedan "blev" BioBjörn 18 och BioBjörn 30, respektive Viking Bio 20, Viking Bio 35 och Viking Bio 200?
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Köpråd (byte från vedeldning)!

Inlägg av FRS05 »

Bionordic hette företaget som gjorde Viking B16 resp. Viking B30. Sedan tog Energibiten över och utvecklade brännaren och det blev BioBjörn 18 och BioBjörn 30

Värmebaronen heter företaget som gör Viking Bio 20, Viking Bio 35 och Viking Bio 200. Den senare av dem är deras senaste brännaren som har automatisk rengöring via några stänger som rensar brännaren.

Hoppas det blev tydligt, du var ju rätt ute men jag bara förtydligade lite.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Köpråd (byte från vedeldning)!

Inlägg av Eldvin »

Ariterms brännare må va bra i rätt panna.Men Dit hör inte denna Diom.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Köpråd (byte från vedeldning)!

Inlägg av Stegatorparn »

n0ir skrev: Pannan står ute i ladan så jag tror det bara är ett metallrör, inget tegel.
Är det ett rostfritt skorstensrör du har, behöver du inte fundera över låga rökgastemperaturer.
Eventuell kondens kan inte ställa till med någon skada.
Se bara till att montera en dragbegränsare som håller undertrycket konstant.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
napmaster
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 16:19

Re: Köpråd (byte från vedeldning)!

Inlägg av napmaster »

Stegatorparn skrev:Jag värmer 330 m2 med min brännare som är inställd på 15 kW och sitter i en 22 kW vedpanna som laddar en 500 m3 tank.

Ingen dålig tank :lol:
Pelletseldare sen -05
KMP (PX21)brännare -05, Kalmarpannan OPEX, shuntautomatik
9m skorsten-tegel+ slang, Tigex25
Contura 556 + NVI modulskorsten
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Köpråd (byte från vedeldning)!

Inlägg av Stegatorparn »

:oops:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar