Byta shuntreglering, vad ska jag välja?
Byta shuntreglering, vad ska jag välja?
Då jag är ny inom detta med pellets, panna och shuntar så vore jag tacksam för lite input.
Har idag en ESBE 62 shuntmotor som styrs av en Danfoss ECL 9324 med utomhusgivare. På elementen har jag Danfoss LC-13 Living Connect Termostater.
ECL 9324:an fungerar inte som den ska, ändrar inte shuntmotorn, och jag planerar att byta ut den.
Har tittat på Danfoss ECL Comfort 110 samt Thermomatic EC Home.
Frågan är vad jag ska välja för system. och vilka tillbehör som är bra att ha vad det gäller utomhus- och inomhusgivare, reläbox för att styra cirkulationspump, ny shuntmotor etc?
Har idag en ESBE 62 shuntmotor som styrs av en Danfoss ECL 9324 med utomhusgivare. På elementen har jag Danfoss LC-13 Living Connect Termostater.
ECL 9324:an fungerar inte som den ska, ändrar inte shuntmotorn, och jag planerar att byta ut den.
Har tittat på Danfoss ECL Comfort 110 samt Thermomatic EC Home.
Frågan är vad jag ska välja för system. och vilka tillbehör som är bra att ha vad det gäller utomhus- och inomhusgivare, reläbox för att styra cirkulationspump, ny shuntmotor etc?
1,5-plans hus, 130m2, byggt 1924, Panna: Solo Plus 30 MK II -96, Brännare: Baxi Eurofire -12, Shunt: ESBE VRG 130 -15, Shuntautomatik: Thermomatic EC Home, Laddomat 21, Cirkulationspump a-collection -15
-
- Energiprofet!
Re: Byta shuntreglering, vad ska jag välja?
Och utegivaren fungerar som den skall?
Har du rengjort trådändarna i givaren som är i plinten?
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Om du har termostater på alla elementen så kanske du inte behöver någon shuntautomatik alls? Ställ shunten i ett lite lagom öppet läge bara.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
@d_anders
Ok, är det så. Dock går inte shuntmotorns vred att vrida manuellt. Jag lyckas i alla fall inte.
Skruvar man av motorn och vrider ventilen manuellt?
Ok, är det så. Dock går inte shuntmotorns vred att vrida manuellt. Jag lyckas i alla fall inte.
Skruvar man av motorn och vrider ventilen manuellt?
1,5-plans hus, 130m2, byggt 1924, Panna: Solo Plus 30 MK II -96, Brännare: Baxi Eurofire -12, Shunt: ESBE VRG 130 -15, Shuntautomatik: Thermomatic EC Home, Laddomat 21, Cirkulationspump a-collection -15
Ah, det har jag ju inte testat förstås. Kollar på det.stereotypen skrev:Och utegivaren fungerar som den skall?
Vet inte hur den motorn är, men det brukar finnas något läge för manuell inställning. Testa annars att skruva bort motorn och sen vrid manuellt på axeln, det kanske är shunten som har kärvat fast. Sitter den fast så försök vicka den fram och tillbaka tills den släpper.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Ok, provar det. Shunten sitter inte fast, det har jag kollat.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Reglercentralen har ju en testfunktion som du kan använda.
Ställ funktionsväljaren på manuell.
Vrid sedan på justeringsratten för temperatur till +8, så ska shunten öppna till max.
Vid -8 ska shunten stänga.
I manuellt läge visar lysdioden om givarna eller reglercentralen är felaktig.
Se sidan 3 i manualen http://www.veab.se/docs/Doc204.pdf
Ställ funktionsväljaren på manuell.
Vrid sedan på justeringsratten för temperatur till +8, så ska shunten öppna till max.
Vid -8 ska shunten stänga.
I manuellt läge visar lysdioden om givarna eller reglercentralen är felaktig.
Se sidan 3 i manualen http://www.veab.se/docs/Doc204.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jag har använt testfunktionen för att kolla att shunten inte sitter fast och den vrider ventilen fullt åt båda håll.
Dioden lyser fast med två avbrott vilket ska innebära att tilloppstemperaturen är under neutralzonen och att motorn öppnar shuntventilen vilket den inte gör.
Hade ljudliga klickningar i regulatorn som att nåt relä försökte slå på/av men inte lyckades, så jag tog den till en elfirma som inte hittade något fel på nåt relä.
Efter det så var det tyst men lysdioden beter sig fortfarande likadant och motorn öppnar inte shuntventilen.
Dioden lyser fast med två avbrott vilket ska innebära att tilloppstemperaturen är under neutralzonen och att motorn öppnar shuntventilen vilket den inte gör.
Hade ljudliga klickningar i regulatorn som att nåt relä försökte slå på/av men inte lyckades, så jag tog den till en elfirma som inte hittade något fel på nåt relä.
Efter det så var det tyst men lysdioden beter sig fortfarande likadant och motorn öppnar inte shuntventilen.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Läste du "Kontroll av regulator och givare"?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Japp, och jag har två avbrott på led:en som inte omnämns där utan under Reglerstatus.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Reglerstatusen gäller i autodrift. Kontrollerna av regulator och givare gäller endast vid manuell drift.
Men om du får två blink så är regulatorn troligen ok eftersom den skulle ge konstant lys.
Framledningsgivaren är ok då dioden annars skulle vara släckt.
Återstår att kolla utegivaren.
Lossa trådarna till utegivaren i reglercentralen och mät motståndet i givaren.
Jämför med motståndet för aktuell temperatur i den här tabellen http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/%C3%96-40.pdf.
Blir värdet helt fel, gör samma mätning i utegivaren.
Men om du får två blink så är regulatorn troligen ok eftersom den skulle ge konstant lys.
Framledningsgivaren är ok då dioden annars skulle vara släckt.
Återstår att kolla utegivaren.
Lossa trådarna till utegivaren i reglercentralen och mät motståndet i givaren.
Jämför med motståndet för aktuell temperatur i den här tabellen http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/%C3%96-40.pdf.
Blir värdet helt fel, gör samma mätning i utegivaren.
Ok, som jag förstod det så skulle en blink indikera fel på utegivaren.
Ska leta upp nåt mätinstrument och mäta motståndet.
Ska leta upp nåt mätinstrument och mäta motståndet.
@Stegatorparn
Nu har jag mätt utegivaren och får 1035. Utetemprraturen är +8º så det överensstämmer med tabellen.
Nu har jag mätt utegivaren och får 1035. Utetemprraturen är +8º så det överensstämmer med tabellen.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Mätte du framledningsgivaren när du ändå var igång?
Det är samma typ av givare som utegivaren.
Det är samma typ av givare som utegivaren.