Någon med Ctc-matic ew3 som kan mäta givarna?

Skriv svar
Cicaro
Entusiast!

Någon med Ctc-matic ew3 som kan mäta givarna?

Inlägg av Cicaro »

Halloj

Min shuntmotor är ju som några av er vet trasig. Fick dock en ny av en vänlig själ via forumet. Visade sig dock att min gamla styrning var en annan styrspänning på så den gamla styrningen (honeywell aquatrol 210 styr med 24vac) kan inte användas till den "nya" motorn som matas med 220VAC

Men fick även med styrningen en ctc-matic ew-3 till shuntmotorn dock utan givare så just nu har jag två okompletta styrningar. Har mailat CTC som var behjälpliga, eloge med tanke på att det är 40 år gamla prylar, men har ännu inte fram de uppgifter jag behövde(hoppas fortfarande)

Värt att fråga dock. Är det någon som har en ctc-matic ew-3 som kan tänka sig att mäta upp givarna? Gissar att det bara är enkla ntcmotstånd i dem. Givarna heter EGT 31/10 (eller EGT31/20) samt EGT 30/B10
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Cicaro
Entusiast!

Re: Någon med Ctc-matic ew3 som kan mäta givarna?

Inlägg av Cicaro »

Har byggt ihop två styrningar till en nu. Fortfarande av intresse att få värdena på givarna (eller givarna om någon har dem kvar efter ett byte) då min lösning blev att sätta ett relä som slår igång matningen till shuntmotorn när styrningen kallar på värme, tyvärr gör det att det klickar tämligen konstant i hallen där pannan står eftersom shuntmotorn har fjädrande återgång :( Tur att relät är ett omron som blev felköpt en gång i tiden och som tål 20 miljoner växlingar :roll:

Honeywell Aquatrol 210 som var den andra styrningen är numera i drift igen, där hade jag originaldokumentationen så jag kunde kontrollmäta alla givare.
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Skriv svar