Biomatic panna, skorstensfrågor externt pannrum.+ lite annat

Skriv svar
creepypeter
Späd planta

Biomatic panna, skorstensfrågor externt pannrum.+ lite annat

Inlägg av creepypeter »

Hej
Jag ska ställa en container en bit från huset. Kulvert etc. Har jag koll på. Men jag funderar kring skorstenen.

Pannan kommer monteras i en 10 fot stålcontainer. Jag har kikat på modulskorstenar lite. Jag hittar vad jag tror är prisvärda på: www.biovarmebutiken.se

Ska jag ha isolerad skorsten hela vägen från pannan? Hur högt ovan nock ska den gå? Grovleken på anslutningsröret på pannan är 100 mm. Vad skulle ni välja på skorstenen? 100? 125? Ge mig gärna lite tips! :-)

Ska jag dra skorstenen rakt upp eller vinkla den 90' och gå rakt ur väggen och sedan böj igen och rakt upp efter väggen utanför med sotlucka nertill?

Containern kommer kläs invändigt med 45 stålreglar och sen skivor. Går det bra med dubbelgips? Eller ska det vara speciella skivor? Isoleringen kommer reglas på utsidan.

Pellets förrådet kommer byggas utanför Containern. På utsidan kommer den se ut som ett litet uthus med panel etc.

Ge mig gärna lite tips och sånt. Nu har jag pannan i bohuset och den måste ut ur källaren pga platsbrist.

Hälsningar Peter
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Re: Biomatic panna, skorstensfrågor externt pannrum.+ lite a

Inlägg av GoForIt Pellets »

Låter ju som att projektet du beskriver är bygglovs/anmälanspliktigt, och då har säkert stadsbyggnadskontoret synpunkter på mycket.
Skorstensfejarmästaren (eller delegerad dito) ska väl också godkänna anläggnngen, och kan ha synpunkter.

Varför börja i en container om den ska kläs såväl in- som utvändigt?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
creepypeter
Späd planta

Inlägg av creepypeter »

Hej

Kommunen säger att det bara är att bygga. Jag kan höra med sotaren men ville först höra med andra angående skorstenen och dess utformning. Det är inte raketforskning, så en vanlig standard måste finnas. Jag vill ha en container eftersom jag har en redan och den är brandsäker, kan lyftas på plats etc. Utsidan ska fås smälta in med panel pga harmonin på gården. Men är prio 2.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Varför lägga ner jobb på invändig klädsel om du ändå ska ha isolering utvändigt?
Lätt att svetsa fast upphängningar direkt i containerväggen/taket.
Så gjorde man alltid på dom mobila panncentraler jag sett.

Skorstenen bör vara isolerad för att skapa ett drag, för den blir väl ganska kort.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar