Kompressor

Skriv svar
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Kompressor

Inlägg av zorro »

Ni som har trycklufts sotning
va har ni för typ av kompressor storlek på tank etc.
tänkte bygga på luftsotning på min Bionordic B16 :mrgreen: :mrgreen:
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kompressor

Inlägg av Stegatorparn »

Det duger med vilken kompressor som helst, även den minsta modellen.
Jag använder en 30 år gammal med 10 liters tank som stått och skräpat i källaren i många år.
Ju större tank, ju mer sällan behöver kompressorn gå. Kan ju vara bra om man slipper höra den under natten. Går ju att styra kompressorn med ett tidur.

Det viktiga är att kopplingar och slangar är helt täta så inte luften pyser ut under stilleståndsperioden och får kompressorn att starta i tid och otid.

Jag har kopplat så att när pannan kallar på värme, startar först kompressorn om den behöver via ett tidrelä och sedan går signalen vidare till brännaren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: Kompressor

Inlägg av zorro »

Ok Tack
jag använder en Bionordic B16 med nyaste programvaran i en Crouzet Millennium 3+
så funktionen för renblåsning finns färdig i plc´n
ska bara investera i en kompressor nu då :mrgreen: :mrgreen:
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
jumpingtiger
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:58

Re: Kompressor

Inlägg av jumpingtiger »

Kan man tillverka någon primitiv styrning för en liten kompressor som man installerar själv? Tycker paketlösningen man kan köpa till är lite för dyr.. Har en kmp px21
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
jumpingtiger
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:58

Re: Kompressor

Inlägg av jumpingtiger »

Kan en lösning vara en magnetventil som styrs av egen termostat (på panntemperaturen) och timer.
Så precis innan temp. når nedre hysteres slår termostat till och tryckluft blåser med ca 5 sek intervall (ges av timern).
Brännaren påbörjar sedan en cykel och termostaten kopplar bort tryckluften igen.

Vad tror ni? Har jag missat något, eller det kanske blir dyrare än kmps egna...
Nibe City 1990. Alla turbulatorer i (6). Rökgastemp 180. Dragbegränsare KW Z130.
Kmp PX-21 med gjutjärns-innerör. 2v7.3 (gissar 2006). Effekt ca 14kw.
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: Kompressor

Inlägg av zorro »

Köp en sådan här
http://se.rs-online.com/web/p/logic-modules/8251644/
så kan du få vilken funktion du vill
och så kan du övervaka via mobilen/nätverket om du vill
blir billigare än massa tidreläer och dylikt.
Vill du så montera ett par stycken http://www.electrokit.com/lm35dz.46971
så har du temp mätning oxå så kan du styra uraskningen på temp. :mrgreen: :mrgreen:
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Kompressor

Inlägg av Stegatorparn »

Varför krångla till det?
Kollade på Aero-satsen http://195.67.82.150/ariterm/AERO_0710301.pdf och en sådan är ju baggis att svänga ihop.
Du har ju rätt processor så en billig kompressor som ger min 6 bar från t.ex. Jula eller Biltema för under 1 000-lappen.
Magnetventil från Esska.se via deras konfigurator + slangkopplingar o slang c:a 1 500 kr.
Tidrelä från Conrad c:a 500 kr.
Borde hamna på en totalkostnad runt 3 000 kr.
Problemet kan ju vara att få tag i lämpligt rostfritt rör till brännkammaren.
Kopparrör kan ju funka men leder värmen bakåt och kan sabba plast i kopplingen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Re: Kompressor

Inlägg av zorro »

Tycker inte mitt förslag är mer krångligt än ditt faktiskt
med en plc så kan du ha mycket bättre koll på allt och är ett mer flexibelt system.
Gamla KMP med styrkortet är väl riktigt "Hedenhös" i dessa dagar men absolut det fungerar
jag har kört min sedan 2001 och har fungerat helt perfekt.
Men nu så har jag bytt till en Bionordic B16 med just en plc styrning och modulerande drift av brännaren
håller på att bygga trycklufts sotningen själv.
jag kommer att lägga ut lite bilder på projektet i Bionordic tråden i dagarna.

Allt går att lösa på olika sätt det är bara intresset och pengarna som styr (tycker jag I allafall) :mrgreen:
tycker det är kul att få igång en diskussionston alla tycker så olika.
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
Skriv svar