Video of thermia bequem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Gäst

Video of thermia bequem

Inlägg av Gäst »

Hi,
for those whoe are interested in the function of a bequem burner i added a video to my website

http://de.geocities.com/hohlaender/pellets/pellets.htm

the link is at the bottom below the "update" logo "Download hier"

libi
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Thank you.. That was kind of interesting. Your Bequem seems to run so much faster and easier when "pushing" pellets into the burning area..... My is so slow.. even running on the "high" mode its much slower than yours, and seems to have such a hard time when pushing pellets.. There are no sounds that I could notice, my burner sqeeks and sounds with a annoying high frequent sound..
Biomatic 20+
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Inlägg av patrick »

Älghår skrev:Thank you.. That was kind of interesting. Your Bequem seems to run so much faster and easier when "pushing" pellets into the burning area..... My is so slow.. even running on the "high" mode its much slower than yours, and seems to have such a hard time when pushing pellets.. There are no sounds that I could notice, my burner sqeeks and sounds with a annoying high frequent sound..
Thats because he has a Bequem 50
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

patrick skrev: Thats because he has a Bequem 50
That I know. But I am still faschinated about the differnce.. here are my contribution .. a pellets movie directly from my "pannrum".. :wink: :wink:

This is how my Bequem sounds and looks..

http://hem.passagen.se/anga/pellets.mpg (18 mb)
Biomatic 20+
strandan
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 17 aug, 2005 08:42
Ort: Boden

ljud

Inlägg av strandan »

Härligt med lite billder....och jag som tyckte min 12D lät högt....men den
låter ju som en stilla bris i jämnförelse med din :D
CtC 260 med Pelletsbrännare Thermia BeQuem 12D
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Inlägg av patrick »

Älghår skrev:
patrick skrev: Thats because he has a Bequem 50
That I know. But I am still faschinated about the differnce.. here are my contribution .. a pellets movie directly from my "pannrum".. :wink: :wink:

This is how my Bequem sounds and looks..

http://hem.passagen.se/anga/pellets.mpg (18 mb)
Vår låter inte hälften så mycket ens, Tillverknings nummer 4932

EDIT: Kollade filmen igen, du måste ju ringa thermia så dom får fixa det, låter ju fruktansvärt.

Såg att du har vänstra knappen på pannan intryckt oxå, den med vattenkranen på, den kan du stänga av, pannan kör den pumpen automatiskt vid behov.
Senast redigerad av patrick den lör 22 okt, 2005 15:39, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
Gäst

Inlägg av Gäst »

A very interesting video!
I never saw that thermia boilers in action before, only in brochures.

When my old model dies, i think about buying a biomatic boiler. but that may last another 40 yrs until the old piece of austrian metal is gone :-)

the sound reminds me somehow on this:
Bild
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

libi skrev:A very interesting video!
Bild
I dont think it is correct that my Bequem should sound like an old Steamtrain.. :cry: :wink: .. I can invite my grandpa who is 87 now and let him have a locomotive nostalgica :lol: :lol:
Biomatic 20+
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Älghår skrev:This is how my Bequem sounds and looks..
Jag har ju i och försig ingen brännare hos mig ännu. Men om det kommer att låta på det viset får jag nog se mig om efter en annan typ av uppvärmning... Låter ju värre än en mekanisk verkstad... Tänk om grannarna skulle börja klaga på oväsen i min källare mitt i natten :?
Senast redigerad av johansjostrand den sön 23 okt, 2005 11:36, redigerad totalt 1 gånger.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

johansjostrand skrev:Jag har ju i och försig ingen brännare hos mig ännu. Men om det kommer att låta på det viset får jag nog se mig om efter en annan typ av uppvärmning... En hel mekanisk verkstad låter ju inte hälften så mycket... Tänk om grannarna skulle börja klaga på oväsen i min källare mitt i natten :?
De är nog kameran som fångar upp o förstärker ljudet en hel del..
:roll: :wink:
Du skulle få höra en biona då kvarnen går.. :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

André skrev:
johansjostrand skrev:Jag har ju i och försig ingen brännare hos mig ännu. Men om det kommer att låta på det viset får jag nog se mig om efter en annan typ av uppvärmning... En hel mekanisk verkstad låter ju inte hälften så mycket... Tänk om grannarna skulle börja klaga på oväsen i min källare mitt i natten :?
De är nog kameran som fångar upp o förstärker ljudet en hel del..
:roll: :wink:
Du skulle få höra en biona då kvarnen går.. :lol:

Visst kan säkert kameran förvränga, alt. förstärka ljudet en del, men jag tycker inte att jag skall kunna stå på våningen över källaren och höra när skruven matar pellets :roll:
Biomatic 20+
strandan
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 17 aug, 2005 08:42
Ort: Boden

Inlägg av strandan »

så där illa låter det inte johansjostrand.....min 12D går tystare än min gammla olje brännare, bara skruven som smäller nån pellets till å från, annars så hörs den knappt.... Älghårs brännare knirkade och knorrade så jag vet inte vad
CtC 260 med Pelletsbrännare Thermia BeQuem 12D
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Hehe visst är det kameran som förstärker/förvränger ljudet. Alla dessa ljud men f*n jag sitter och skrattar så högt som det verkar vara på filmen är det ju inte. I slutet låter det precis som du säger som en hel verkstad. Faktum är att jag knappt hör vår panna i rummet sidan om pannrummet trots att dörrarna är öppna. Jag håller med om att den är tystare än oljebrännaren vi hade innan.
Är man sjuk i skallen om man sitter och tittar på sådana här filmer med ett stort leende på läpparna? :oops:

Älghår: Om det är så att du hör pannan på våningen ovaför tror jag du bör ta dit nån som kollar på det.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

wertok skrev:Hehe visst är det kameran som förstärker/förvränger ljudet. Alla dessa ljud men f*n jag sitter och skrattar så högt som det verkar vara på filmen är det ju inte. I slutet låter det precis som du säger som en hel verkstad. Faktum är att jag knappt hör vår panna i rummet sidan om pannrummet trots att dörrarna är öppna. Jag håller med om att den är tystare än oljebrännaren vi hade innan.
Är man sjuk i skallen om man sitter och tittar på sådana här filmer med ett stort leende på läpparna? :oops:

Älghår: Om det är så att du hör pannan på våningen ovaför tror jag du bör ta dit nån som kollar på det.
Allt beror ju på hur mkt man vrider upp volymen på högtalarna :lol: .. Men de facto är att ljudet som ni hör är inte annorlunda än "i verkligheten". Det knirrar och gnisslar hela tiden.. Om ni lyssnar exakt vid 1.35-1.45), hör ni ett gnisslande ljud, det är värst.. Det kan gnissla (på filmen ca 2 sek) men ibland upp till en minut.. Och det skär genom väggar och golv :(

Ljudet i slutet är ju fläkten som blåser på pelletsen under "hög"-läge, vilket säkert är korrekt..

Och ja.. visst är man lite sjuk om man älskar pelletsfilmer :wink: :wink:
Biomatic 20+
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Har just sett filmen. Har du prövat att spruta lite 556 eller liknande oljeblandning för att få ner ljudet?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar