Planen är att installera en ETA PU-15 tillsammans med en Strömsnäs acktank. Troligtvis på 750l.
I huset (byggt 1931) har vi idag två värmeslingor (kallas det så?). Ett system som går till radiatorerna I källaren och ett till resten av huset. Källaren halls uppvärmd året runt medans det andra systemet har varit avstängt förutom under de riktigt kalla månaderna(= under noll grader ute). Under de inte så kalla månaderna har en luft-luft värmepump stöttat ibland.
Förslaget från de som skall installera är att acktanken kopplas till källarsystemet och att resten av huset kopplas direkt på pannan.
Som jag förstår acktanken så är tanken att den har en förrådsberedare (har jag förstått rätt?) inuti som används för tappvarmvatten. Storleken kan antas vara på ca 200 l. Då återstår 550 l till källarslingan. Detta tycker jag känns lite overkill, iaf på sommaren.
Pannans interna tank är på 27 liter så den kräver ju att kopplas mot en acktank
Kan man koppla båda slingorna mot acktanken men ändå styra dom separat?
Vad är nackdelen med en sådan lösning?
Huset idag är eluppvärmt och förbrukar mellan 32000-35000 kWh/ år. Ligger I Halland.
Har I dagsläget inga termostater på elementen.
Tacksam för svar och eftersom jag är novis på området så förklara gärna utförligt.