Sitter åter igen och funderar på olika värmeanläggnings alternativ för framtiden. I nuläget kör jag med en kombi panna från -80 talet (arimix 20) och en kmp px21 brännare. Funkar väl bra. Men problemet i mitt tycke är att det är jobbigt och besvärligt när jag behöver sota (1 gång i veckan). Trång oljepanna utan askutrymme, blir mycket aska. Varje gång jag sotar så river jag även brännaren också och rengör, blir ganska mycket sot, och även lite sintring. Vill alltså ha ett mycket större askutrymme.
Jag behöver alltså skruva lös själva ”fästplattan” på pannan till dockningsflänsen, vilket är kanske lite bökigt och jobbigt, samtidigt så slits packningen ut. Detta för att på enklast sett komma åt att skrapa pannan invändigt, samt att dammsuga upp allt. Jag är väl kanske lite väl noga att sota, blir som nytt varje gång

Så, jag skulle alltså vilja uppgradera till en modernare panna med tex svängdörr till brännaren så man slipper skruva lös flänsen.
Men jag behöver era tankar och åsikter om brännare samt pannor som fungerar bra och är modern. Ska vara lätt sotad.
”VAD SOM ÄR VÄRT ATT KÖPA I DAGENS LÄGE”
Tänker lite såhär, ska jag kosta på nytt värmesystem så vill jag naturligtvis ha något som är modernare än -80, och som ska fungera måånga år framöver, och helst vill man väl ha så bekvämt som möjligt när det kommer till underhåll.. Så nån skaplig panna från slutet av -80 talet tänker jag inte införskaffa.
Har tittat lite på Ulma pannor, ctc osv osv. Men jag vill höra era erfarenheter och rekommendationer när det gäller pannor samt brännare. Är ny inom detta så jag har själv ingen erfarenhet.
Px21an tycker jag fungerar bra än så länge, inga rörliga delar är bra...

Har ungefär 2 meter takhöjd nere i pannrummet, har en 500l acktank.
Samtidigt hör jag att man borde skaffa kombipanna, så man kan elda ved om det krisar, för och nackdelar med en kombipanna??
Har också varit inne på bergvärme men jag vet inte. Känns lite lurigt med elpriser framöver, även fast pelletspriserna går upp och ner. Har ingen brådska med att byta värmesystem, men inom några år så kommer det att ske.
Skriv gärna vad ni tycker och tänker, och alla dåliga och bra’a åsikter!