Energipriser / verkningsgrad

Skriv svar
gotavi
Frö

Energipriser / verkningsgrad

Inlägg av gotavi »

Finns det några bra tabeller för att jämför kostnader för olika Energislag.

Jag har hittat uppgifter att pellets kostar 40-50 öre per kWh.
Om vi räknar med ett el-pris på 1 kr per kWh, (ink. alla avgifter och skatter), kan vi se att pellets kostar hälften mot vad direktverkande El kostar.
Men El har en verkningsgrad på nästan 100% vilket inte pellets har, det gör att skillnaden krymper.

En värmepump har i dag, minst en "verkningsgard" på 1/3, det innebär att för att få 1 kWh värme från värmepumpen får man köpa el för 33 öre.

Detta innebär att värmepumpen bör vara billigare än pellets, eller?

Vad jag vill se är en sammanställning av kostnaden för 1 kWh av Ved, Olja, El, Pellets m.m.
Samt aktuell verkningsgraden på ovan nämnda energislag.

Även kostnaden för att färdigställa en installations, samt beräknad livslängd kan vara bra att ta med i tabellen.

/Anders
toysoldier
Prima virke

Inlägg av toysoldier »

Köper man bulk ligger det väl på ca.35 öre per kwh. De flesta pannor har en verkningsgrad på över 90%, det ger 38 öre per kwh.
Handen på hjärtat... Hur många värmepumpsägare kan utnyttja pumpen hela året? Jag tror att det körs en hel del elpatron....
Våga vägra värmepump.....
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Vid dimensionering av en V-pump lägger man sig en bit under maxeffekten som huset behöver. Man räknar alltså med ett visst behov av elpatron.

Jag har länge kunnat handla olja innan prishöjningar och därmed vetat kostnaden för det jag har haft i tanken. Samma säkerhet har man med pellets.

Det är dock viktigare att försöka se framåt och jämföra beräknad prisutveckling, installationskostnad och livslängd. Sedan bör man göra en analys över riskerna att tekniken inte klarar att uppfylla de kalkyler som säljaren kommer med. I mitt fall sa en VP-säljare vid besök hemma att det fanns risk att returvattnet från elementen skulle bli får hög. Risk att pumpen stannar (och elpatronen får ta över helt). Döm om min förvåning när energikalkylen kom och där räknade med att returvattnet låg på en orimligt låg temp (för mitt enrörssystem). Låt ditt eget förnuft och omdöme styra! 8)

En rolig detalj är att man får sätta upp ett element i det gamla pannrummet för att det inte skall bli för kallt :roll:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
johansjostrand
Lärjunge!

Re: Energipriser / verkningsgrad

Inlägg av johansjostrand »

gotavi skrev:Detta innebär att värmepumpen bör vara billigare än pellets, eller?
Ja, det är då ingen nyhet att en rätt installerad ytjord eller bergvärmeanläggning ger mycket låg energikostnad. Men investeringen måste ju betala sig innan man ser några pengar. Personligen tycker jag i dessa energiväxlingstider och den osäkerhet som råder att ett byte i besparingssyfte bör ha gått ihop sig inom fem år. Eller vad tycker ni?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

En vp (jord/berg) har något lägre driftskostnader än pellets i de uträkningar jag sett men då räknar man el 1:-/kW o pellets 1850:-/ton..
Jag betalar 1480:-/ton o energi innehållet är enligt tester (rådorön) 5000 kWh/ton.. Då kostar det 29,6 öre/kW.. :D
Med en biomatic 20+ med en "årsverkningsgrad" på 85% skullle pellets kosta 34 öre/kWh för mej..

För att få bra cop med vp så kan byte av radiatorer behövas för lägre framledningstemp.. De man ser i vp reklamen t.ex cop 5,03 är med framlednings temp på max 35 grader (vilka äldre hus har det).. Vid en temp på över 55 graders retur radiatortemp stängs pumpen av o de är elpatronen (elpanna) som håller värmen..

Pellets i combination sol (tveksam lönsamhet idag) har samma investeringskostnad som en bergvärme anläggning men då har pellets/sol lägre driftskostader..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar