Div. frågor econompannan.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Custom Sam
Fröträd

Div. frågor econompannan.

Inlägg av Custom Sam »

Hej!

Jag har kört min econompanna sedan januari, med ett sex månader uppehåll över sommaren. Det har varit några saker som har gått sönder, men snabbt bytts av tillverkaren.

Under sommaren har jag kopplat in en solfångaranläggning till ack.tanken, MYCKET trevligt att se på temp.mätarna en solig dag... :D Dock finns där vissa inställningar som behöver göras för att få maximal effekt ur systemet. Solfångaren vill ha en kall botten i tanken, varför jag ställt ner pannans starttemp till 66 grader hyesteres 6 grader. Givaren sitter f.ö i ack. tanken inte i pannan. På så sätt uppnår jag att pannan värmer toppen av tanken och lämnar två tredjedelar till solfångaren.

Jag har en Laddomat mellan tank och panna. Den cirkulationspump som sitter i laddomaten styrs av pannan. Är det någon som vet vilken temperatur den ska starta vid?Nu startar den nämligen så fort tändningen går igång, dvs alldeles för tidigt.

En annan fråga:
Dragregulator till skorsten, lämpligt värde på drag? 1,2?. Lämplig modell/fabrikat?

Ytterligare en fråga:
Lämplig driftstemp. I pannan borde vara kring 80 och strax däröver? Pga cirkulationspumpproblemet ovan komer den inte upp dit förrän efter en bra stund.

Ännu en fråga:
Förbränningsluften, stoppas tjuvluft genom pannan när pannan stannar?

Tackar på förhand!
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Vilken typ av Laddomat har du?

Om det är en Laddomat 21 så gör det inget att pumpen startar direkt eftersom den då "bara" cirkulerar vattnet genom pannan och kommer fortare upp till den temp då termostaten i Laddomaten öppnar och där igenom överför varmt vatten till acktanken.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Custom Sam
Fröträd

Inlägg av Custom Sam »

Jag har en Laddomat 10. Enligt instruktionsboken till Laddomaten ska den startas vid 80 grader, jag har en känsla att det inte finns någon funktionalitet i pannan annat än att så snabbt pannan startar så startas pumpen. Det enda som står i manualen är att vid temp.styrning av cirkulationspumpen startas den "när pannan producerar värme". Och då skulle det vara intressant om det verkligen är någon temp.styrning, och inte bara en startkoppling ihop med resten av pannan.

I solfångarcentralen finns en relästyrning extra, slutande/brytande med temp.givare. Den tänker jag använda om det visar sig att pannan inte klarar av detta.

En annan möjlighet är att givaren är sönder.
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Laddomatens uppgift (gäller även andra fabrikat) är att se till så att pannan inte får kallt vatten från acktanken på sin returkoppling.

När pumpen i laddomaten startar så pumpar den "bara" runt vattnet genom pannan, först när termostaten i laddomaten når sin öppningstemperatur kommer det varma vattnet i pannan att förflyttas över till acktanken. Se skiss och beskrivning här: http://www.termoventiler.se/default.asp ... 3&u2_ID=16
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Custom Sam
Fröträd

Inlägg av Custom Sam »

Jo, det är ju den normala funktionen, men ett par saker har fått mig att fundera om det inte är någon påverkan på resten av kretsen ändå.

1. I Laddomats broschyrmaterial är de väldigt ihärdiga med att påpeka att cirkulationspumpen ska stoppas snarast efter att pannan slutat brinna. Något jag tycker låter märkligt, man vill ju dra ut all värme ner till den punkt där Laddomaten stänger, i mitt fall 72grader. Enligt samma broschyrmaterial ska pumpen startas vid ca 80 grader.

2. När Econompannan börjar tända upp rasar temperaturen i ack.tanken (vid övre givarpunkten) med 7-9 grader. Har jag tolkat som att pumpen drar in vatten från botten til toppen för tidigt.

Kan kanske vara så att termostatenheten i Laddomaten är sönder? :oops:
Custom Sam

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

De låter som du har fel på termostaten för tempen i acktanken ska inte sjunka för att laddomaten startat.. :? Den ska inte släppa in något vatten i acken förän 72° kommer från pannan.. Är den rätt kopplad/vänd??

Jag har en laddomat 10 som styrs av en vanlig dykrörstermostat på pannan som står på 70° o termostat givaren till brännaren sitter på acktanken.. När brännaren startar är tempen i acktankstoppen knappt 50° så det tar ca 25 minuter innan tempen är 70° o laddpumpen startar..
När tempen i acktoppen nått 77° är tempen i botten 60° men då forsätter laddomaten gå tills tempen är ca 70° så pannan hinner pumpas ur på dessa 10° o då har tempen i botten stigit till 65°

Det har då funkat bra för mej.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Custom Sam
Fröträd

Inlägg av Custom Sam »

André skrev:De låter som du har fel på termostaten för tempen i acktanken ska inte sjunka för att laddomaten startat.. :? Den ska inte släppa in något vatten i acken förän 72° kommer från pannan.. Är den rätt kopplad/vänd??

Jag har en laddomat 10 som styrs av en vanlig dykrörstermostat på pannan som står på 70° o termostat givaren till brännaren sitter på acktanken.. När brännaren startar är tempen i acktankstoppen knappt 50° så det tar ca 25 minuter innan tempen är 70° o laddpumpen startar..
När tempen i acktoppen nått 77° är tempen i botten 60° men då forsätter laddomaten gå tills tempen är ca 70° så pannan hinner pumpas ur på dessa 10° o då har tempen i botten stigit till 65°

Det har då funkat bra för mej.. :?

Jo, Laddomaten är rätt kopplad. Jag har talat med leverantören, de ska skicka en ny termostatdel.

Termostatstyrningen som André skriver är ungefär så jag tänkt mig, om det inte finns den funktionaliteten i pannan, vill säga. Tvivlar jag tyvärr på. SÅ det får nog bli Solvärmecentralens lediga relästyrning...
Custom Sam

Skriv svar