Tjuvstopp
Tjuvstopp
Är det bara jag som får tjuvstopp ibland? Trots att min brännare gnäller (ung. som man plågar grannens katt med en hink vatten) så har den faktiskt gått bra, men ibland får jag tjuvstopp.. Har haft ca 3-4 st. sen i somras.. tre stycken "Kontrollera slussens täthet" och ett "Alarm Optovakt".. Jag har bara stängt av pannan på strömbrytaren och startat igen så har han gått igång perfekt.. Nån mer som får dylika tjuvstopp?
Biomatic 20+
Jag hade ett antal stopp när jag bara eldade för varmvatten, oftast med felmeddelande om optovakten men även "slussens täthet" några gånger.
Jag kunde aldrig se något fel så så jag bara startade om och så fungerade det några dagar eller en vecka..........
En gång kom jag in i pannrummet just när brännaren skulle starta och jag hörde ett brummande ljud jag inte hört förut. Internskruven gick en stund som vanligt men sen när fläkten skulle gå igång stod fläktmotorn still och bara brummade lite svagt. Jag knackade på den och då gick den igång. Det här hände sedan flera gånger men jag kunde inte hitta något fel på fläkten så jag provade med att höja inställningen ett par procent för det kändes som den helt enkelt fick för lite spänning för att orka starta.
Sedan dess har det fungerat. Nu sammanföll detta iofs med att jag satte på värmen i huset och då blir det ju lite andra driftsförhållanden så det är ju inte säkert att problemet är löst.
/Danne
Jag kunde aldrig se något fel så så jag bara startade om och så fungerade det några dagar eller en vecka..........
En gång kom jag in i pannrummet just när brännaren skulle starta och jag hörde ett brummande ljud jag inte hört förut. Internskruven gick en stund som vanligt men sen när fläkten skulle gå igång stod fläktmotorn still och bara brummade lite svagt. Jag knackade på den och då gick den igång. Det här hände sedan flera gånger men jag kunde inte hitta något fel på fläkten så jag provade med att höja inställningen ett par procent för det kändes som den helt enkelt fick för lite spänning för att orka starta.
Sedan dess har det fungerat. Nu sammanföll detta iofs med att jag satte på värmen i huset och då blir det ju lite andra driftsförhållanden så det är ju inte säkert att problemet är löst.
/Danne
Kontrollera sluss, optovakt är tecken på att det inte har tagit sig.
Har man stängt av brännaren och askat ur koppen helt från glöd och pannan inte sjunkit >9° så så går inte eltändningen på igen utan hanförsöker tända på gammal glöd.
Har man stängt av brännaren och askat ur koppen helt från glöd och pannan inte sjunkit >9° så så går inte eltändningen på igen utan hanförsöker tända på gammal glöd.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

min har gjort så ibland när jag askat ur.....grön lampan lyser och den matar på pellets som om det brann....trodde att det var fel på min brännare....men jag har slagit på och av några gånger så har den kall startat som den ska.....det konstiga är att den har sjunkit mer än 9 gr men den vill inte kallstarta
......nått sätt att komma förbi detta...orolig varje gång man askar ur att man inte ska få igång den nå mer 

CtC 260 med Pelletsbrännare Thermia BeQuem 12D
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Har du brutit strömmen??strandan skrev:min har gjort så ibland när jag askat ur.....grön lampan lyser och den matar på pellets som om det brann....trodde att det var fel på min brännare....men jag har slagit på och av några gånger så har den kall startat som den ska.....det konstiga är att den har sjunkit mer än 9 gr men den vill inte kallstarta......nått sätt att komma förbi detta...orolig varje gång man askar ur att man inte ska få igång den nå mer
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja de ska du.. Tänkte om du inte gjort de för då tänder den tydligen inte sa installatören hos mej så då va de inte de iaf..strandan skrev:ja...på brännaren....ska jag inte göra det??

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Inte mer än att jag känner igen fenomenet, ifall man stänger av pannan direkt med huvudströmbrytaren. Gör jag det så matar han pellets tills koppen blir överfull och röd lampa lyser. Stänger jag av på vanliga strömbrytaren (och ej bryter med huvudströmbrytaren) så startar han normalt med läge 1K..strandan skrev:då kanske det är nått fel iallafall.....om ingen har nån annan ide?
*hum*
Biomatic 20+
liten undran hur blir det om det har vart ett strömavbrott dåÄlghår skrev:Inte mer än att jag känner igen fenomenet, ifall man stänger av pannan direkt med huvudströmbrytaren. Gör jag det så matar han pellets tills koppen blir överfull och röd lampa lyser. Stänger jag av på vanliga strömbrytaren (och ej bryter med huvudströmbrytaren) så startar han normalt med läge 1K..strandan skrev:då kanske det är nått fel iallafall.....om ingen har nån annan ide?
*hum*

nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Bra fråga, har aldrig haft strömavbrott sen jag installerade pannan.. kanske skulle simulera ett jag med för att se vad som händer, (nån dag när det är -15* och frysen ändå skall frostas av)...ingemar_o skrev:Älghår skrev:strandan skrev:
liten undran hur blir det om det har vart ett strömavbrott då
Biomatic 20+