Jag gick över till 6mm Pellets för nån månad sen och jag tycker inte att mitt veckoförråd töms lika effektivt. Det känns som att Pelletsen "hänger" kvar i brantare vinkel än tidigare med 8mm. Nån som känner igen det, eller är det bara inbillning? Har ändå kört samma förråd i 20år och det blev så tydligt att det känns som det är ganska mycket mer pellets kvar i förrådet när brännaren stannade.
Nu har jag platt botten i veckoförrådet (som fylls manuellt). Tror ni det skulle göra skillnad om jag gjorde lutande sidor i t.ex OSB som ju har en ganska glatt sida?
Sämre rasvinkel med 6mm Pellets?
Sämre rasvinkel med 6mm Pellets?
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Sämre rasvinkel med 6mm Pellets?
När jag byggde mitt förråd valde jag formplyfa i botten som har en glatt och slät yta.
Efter ett antal tester kom jag fram till att 20° lutning var tillräcklig för att all pellets skulle glida ner i rännan.
Har hittills bara kört 8 mm men har funderat på att testa 6 mm någon gång framöver.
Efter ett antal tester kom jag fram till att 20° lutning var tillräcklig för att all pellets skulle glida ner i rännan.
Har hittills bara kört 8 mm men har funderat på att testa 6 mm någon gång framöver.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare