Har problem med min brännare. Den förra elspiral verkade ha gått sönder. Då jordfelsbrytare slog till när den skulle börja värma.
Beställde en ny, pannan startade upp och så. Men (troligen pga väder) så började pannan ryka in mycket. Spjällen är rätt. Sen slog jordfelsbrytare ut igen efter 30min.
Nu efter det slår jordfelsbrytare ut direkt jag slår på strömmen till brännaren..
Kan det nya elspiral gått sönder pga att det rykt in så pass mycket. Att det kommit fukt på elspiral?
Janfire flex a är elspiral sönder igen?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Janfire flex a är elspiral sönder igen?
Se svar i allmänna delen.
Frågor om din brännare bör i fortsättningen läggas här i Janfire-delen.
Frågor om din brännare bör i fortsättningen läggas här i Janfire-delen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ja jag skriver här i fortsättningen.
Kollade lite mer nu. Och jag hade missat att vaxsäkringen löst ut. . Så vattnet från behållaren har ju åkt ner på spiralen.. klarar den av det? Eller är den paj då tror ni ?
Kollade lite mer nu. Och jag hade missat att vaxsäkringen löst ut. . Så vattnet från behållaren har ju åkt ner på spiralen.. klarar den av det? Eller är den paj då tror ni ?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Trolig orsak att vattnet har kortslutit någonstans.
Låt brännaren torka och testa sedan med en start. Skulle jordfelsbrytaren lösa ut när elspiralen går in, kan det vara fukt kvar i spiralens keramiska isolering. Lägg den då i ugnen på 120°C i 1-2 timmar. Det kan man ibland behöva göra på helt nya element.
Sedan kan man ju fråga sig varför smältsäkringen löste ut.
Dåligt drag genom pannan pga sot eller felställt spjäll i rökkanalen, för liten uteluftsventil i pannrummet eller för hög brännareffekt.
Går fläkten som den ska eller surrar det i motorn?
Låt brännaren torka och testa sedan med en start. Skulle jordfelsbrytaren lösa ut när elspiralen går in, kan det vara fukt kvar i spiralens keramiska isolering. Lägg den då i ugnen på 120°C i 1-2 timmar. Det kan man ibland behöva göra på helt nya element.
Sedan kan man ju fråga sig varför smältsäkringen löste ut.
Dåligt drag genom pannan pga sot eller felställt spjäll i rökkanalen, för liten uteluftsventil i pannrummet eller för hög brännareffekt.
Går fläkten som den ska eller surrar det i motorn?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd