Asklåda spännhandtag

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Magil
Prima virke

Asklåda spännhandtag

Inlägg av Magil »

Bytte nyligen tätning på asklådan och när man sätter tillbaka den och trycker ner handtagen för att spänna fast den blir det knappt nåt motstånd. Kan inte se nån justeringsmöjlighet så att "krokarna" på handtagen drar åt hårdare.

Tror ni det går att justera eller man får improvisera och försöka lägga på mer material på krokarna eller pinnarna de tar tag i för att få den att spänna bättre?

/Mats
Biomatic 20+ från 2006, Bequem 15 brännare från 2006, pelletsförråd 300 liter.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Re: Asklåda spännhandtag

Inlägg av CPMS »

Jag har tvärtom med en gammal packning, den är så hård och tjock så jag kan knappt få krokarna att haka fast.
Har inte direkt sett någon justering för detta men ska kolla nästa gång jag sotar. Inte sett något ang detta i manualen heller.

Skulle gissa på att endera bocka om krokarna lite eller lägga något bakom packningen för att bygga ut den lite?

Mental notering: köp hem ny packning till asklådan. :)
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Har nu kollat och javisst finns det justering.

Handtagen med krokarna är lagrade på en bussning som är excentrisk, lossa lite på sexkantsbulten som håller handtaget och vrid bussningen så flyttar du allt in och ut.

Hitta ett läge på bussningen när handtagen är i mittläge och packningen är lämpligt ihoptryckt och dra åt skruvarna rejält.
Senast redigerad av CPMS den mån 16 feb, 2026 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, Danfoss ECL100 shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Magil
Prima virke

Inlägg av Magil »

Lysande, tack! Dina kunskaper är ju oändliga :D

Skall testas nästa gång jag tömmer asklådan.
Biomatic 20+ från 2006, Bequem 15 brännare från 2006, pelletsförråd 300 liter.
Skriv svar