Vad gör Ni av askan?

Skriv svar
Becker
Energiprofet!

Vad gör Ni av askan?

Inlägg av Becker »

Det börjar bli dax för att aska ur pannan för första gången... :?
Så jag undrar vad Ni gör med Er aska? Gödning till gräsmattan, eller??
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Sparar min till framåt våren slutet på mars då kastar ja ut de på snön så är den borta ca 3 veckor tidigare än annars.. :D
Gräsmatan är då gödslad o klar men jag har märkt att de inte gör av sej förrän året efter.. Enligt en bonde är de för att det tar ett tag för mineralerna att fälla ut..
De är även effektivt att strö askan på buskarna t.ex syren blommar som f-n.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manin
Pannrumstomte!

Re: Vad gör Ni av askan?

Inlägg av manin »

Becker skrev: Så jag undrar vad Ni gör med Er aska? Gödning till gräsmattan, eller??
Hrmm... Jag har kastat aska ut hela min gräsmatta hela året. Fast har hört talas om att man ska ha en viss mängd aska per kvadrat.

Jag gjorde bara överdrivas och spredd ut, har inte aning hur mycket aska på gräset. Fast det märkt jag ingen någon förändring så mycket. Förutom de svampar har försvunnit, tack vara aska som döda de svampar.
Det verkar vara sant, som finns recept för 100 år gamla. Även har hört att man kan lägga lite mängd till komposter så att få lite effektiva och näring eller vad var det vet jag ej?

Det har pratat om likadan här för ett år sen men jag hittar ej här trådet som jag skulle tänkte länk här.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
tr5
Prima virke

Inlägg av tr5 »

Jag lägger askan i soptunnan, i en plastkasse naturligtvis.

Efter att ha eldat med pellets sen mars i år är det snart dags att tömma min "grovis" för andra gången. Jag tömmer när spannen är halvfull. Först tänkte jag gödsla gräsmattan men:

1. Det dammade rent överjävligt när jag började strö och så blåsigt som det är i Skåne så hade jag snart haft grannarna på besök med påkar och hötjugor i högsta hugg.

2. Gräsmattan behöver klippas ofta nog som det är, utan gödning.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

manin skrev:[Även har hört att man kan lägga lite mängd till komposter så att få lite effektiva och näring eller vad var det vet jag ej?
Enligt de "kompostkunniga" så skall man EJ lägga aska i komposten. Det är inte bra.

Kommer inte ihåg varför, men så säger de iallafall......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Roli skrev:
manin skrev:[Även har hört att man kan lägga lite mängd till komposter så att få lite effektiva och näring eller vad var det vet jag ej?
Enligt de "kompostkunniga" så skall man EJ lägga aska i komposten. Det är inte bra.

Kommer inte ihåg varför, men så säger de iallafall......
Jag har för mig att det beror på att komposten får för högt pH-värde, som inte mikroorganismerna gillar...

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
bax
Fröträd

Inlägg av bax »

Jag slänger askan i skogen där den kom ifrån (eldar flis från mitt eget skifte). Det får mycket riktigt inte vara för mycket aska/m2, då blir marken för......motsatsen till försurad...basisk..?
Denno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Man skall INTE lägga aska på komposten. Men den kan med fördel hällas direkt ner i rabatter och runt fruktträd osv.

Själv sprider jag min runt på hela tomten.
Älghår
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Denno skrev:Man skall INTE lägga aska på komposten. Men den kan med fördel hällas direkt ner i rabatter och runt fruktträd osv.

Själv sprider jag min runt på hela tomten.
Man fick väl ha max en liter per m2..? Och så bör man inte använda askan i odlingar där det växer matnyttiga buskar pga att askan kan innehålla en del tungmetaller från trädet som pelletsen kommer ifrån..
Biomatic 20+
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Jag har alltid lagt min aska på komposten, som består av klippta häckar som genomgått min kompostkvarn. Jag tömmer den med några års intervall. Tur man inte eldar havre, för då vet jag inte var man skulle göra av all aska!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

bax skrev:Jag slänger askan i skogen där den kom ifrån (eldar flis från mitt eget skifte). Det får mycket riktigt inte vara för mycket aska/m2, då blir marken för......motsatsen till försurad...basisk..?
Basisk ja, dvs högt pH-värde, då normalt är 7.
Ditt sätt skulle jag vilja påstå är det bästa...låt skogen få tillbaka den näring den blivit av med.

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag slänger min i skogen.
Ett tips är att om man har en hal uppfart så kan man slänga på lite aska där.
Det blir super fäste...
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar