Så jag undrar vad Ni gör med Er aska? Gödning till gräsmattan, eller??
Hrmm... Jag har kastat aska ut hela min gräsmatta hela året. Fast har hört talas om att man ska ha en viss mängd aska per kvadrat.Becker skrev: Så jag undrar vad Ni gör med Er aska? Gödning till gräsmattan, eller??
Enligt de "kompostkunniga" så skall man EJ lägga aska i komposten. Det är inte bra.manin skrev:[Även har hört att man kan lägga lite mängd till komposter så att få lite effektiva och näring eller vad var det vet jag ej?
Jag har för mig att det beror på att komposten får för högt pH-värde, som inte mikroorganismerna gillar...Roli skrev:Enligt de "kompostkunniga" så skall man EJ lägga aska i komposten. Det är inte bra.manin skrev:[Även har hört att man kan lägga lite mängd till komposter så att få lite effektiva och näring eller vad var det vet jag ej?
Kommer inte ihåg varför, men så säger de iallafall......
Man fick väl ha max en liter per m2..? Och så bör man inte använda askan i odlingar där det växer matnyttiga buskar pga att askan kan innehålla en del tungmetaller från trädet som pelletsen kommer ifrån..Denno skrev:Man skall INTE lägga aska på komposten. Men den kan med fördel hällas direkt ner i rabatter och runt fruktträd osv.
Själv sprider jag min runt på hela tomten.
Basisk ja, dvs högt pH-värde, då normalt är 7.bax skrev:Jag slänger askan i skogen där den kom ifrån (eldar flis från mitt eget skifte). Det får mycket riktigt inte vara för mycket aska/m2, då blir marken för......motsatsen till försurad...basisk..?