oljedelen eller veddelen i en parca 3000?

Skriv svar
Franco
Ungskog

oljedelen eller veddelen i en parca 3000?

Inlägg av Franco »

Har haft min viking b16 monterad i veddelen men den drog så mycket pellets, satt den då på oljesidan och provade och pelletsförbrukningen sjönk med nästan hälften.

Kan jag ha den på oljesidan utan nån fara?
belzebub
Fröträd

Inlägg av belzebub »

Jag har min PellX från Gordic på oljedelen.
Jag har inte märkt att det skulle vara nåt fel med det.
Däremot kan jag föreställa mig att det gick åt mycket pellets på veddelen där du tappar en stor anläggningsyta mot vattenbehållarben.
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Clearsmoke
Prima virke

Inlägg av Clearsmoke »

Hej,
Låt mig först säga att jag inte vet hur just din panna är konstruerad, men jag antar att flertalet kombipannor delar egenskapen att nyttja s.k. omvänd förbränning i ved-delen ?

Om det är så, förväntas veden brinna nedåt och rökgaserna likt ett "U" passera värmeupptagande ytor på sin väg till skorstenen. Vid start fins då ett spjäll som man tillfälligt kan öppna för att "den lätta" vägen leda rökgaserna till skorstenen och tillfälligt öka draget så att veden snabbast möjligt når rätt förbrännings egenskaper.

Om man under dessa omständigheter kör en pelletsbrännare kommer den nyttiga värmen i rökgaserna att via skorstenen pysa ut till "kråkorna"

Kör man rökgaserna rätt väg förbättras ju läget, men om Parcan likt min Albin 330 har både ved-del och utlopp placerat i vänstra delen av pannan missar rökgaserna hur man än gör, "halva" pannan.

Att köra pelletsbrännaren i oljedelen, under förutsättning att den finns till höger, alltså diagonalt mot utloppet, ger ett gynnsammare flöde för rökgaserna. Man kan då tänka sej att genom att öppna spjället till "den lätta" vägen enligt ovan få rökgaserna att passera bakvägen genom "U":et få ytterligare förbättrad verkningsgrad (undersökning pågår i mitt pannrum)

Kemiska risker med att montera brännaren fel är att temperaturen lokalt i förbränningsrummet blir så hög att metallen där tar skada. Kloka synpunkter på forumet gör (om jag förstår rätt) gällande att man ska ha minst 1 cm/kw brännareffekt till pannvägg i förbränningsriktningen.

Annan påverkan kan bli att rökgaserna trots allt tar för kort väg till skorstenen med hög rökgastemperatur och sämre verkningsgrad till följd. Återigen enligt forumet kan man bromsa rökgashastigeheten (baffelplåtar, tubulatorer etc.) så bättre verkningsgrad/lägre rökgastemperatur erhålls.

En lång väg till slutsats, din observation om pelletsåtgång passar ju resonemanget och jag hoppas någon Parca ägare kan dela med sig om erfarenheterna av pelletsbrännare i just din panna.

/Clearsmoke
Skriv svar