förvärme tilluft vinter

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

förvärme tilluft vinter

Inlägg av snillet »

Fick en tanke i helgen. Nu på vintern så jobbar inte solfångarna lika mycket pga att de på tidig morgon och sen eftermiddag bara orkar upp i runt 15-20 grader. Mitt på dagen ger de inte heller mer än ca 700-800w effekt. Tanken sjunker sällan under 25 grader i botten.

Eftersom jag har FTX ventilation (från&tilluft med värmeåtervinning) slog mig tanken att man borde kunna förvärma tilluften med ett värmebatteri kopplat med växelventil och egen cirkpump på solfångarkretsen. Som styrs med en enkel solfångarstyrning. När tempen i solfångarna är högre än luften in i FTX aggregatet så startar den förvärmningen.

Att den inte startar när värmebehov inte finns kan lösas genom en avkännare som känner av när shunten har stängt. Finns lite flera driftförhållanden att reda ut men i grunden är det inte en dum tanke ?

Då kan jag tillvarata den energi som solfångarna trots allt alstrar på låg temperatur vintertid. Luften in till FTX aggregaten håller ju utomhustemp.

Man får nog ha en frysspärr i systemet så man inte skadar absorbatorerna dock....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Min granne har pratat med energirådgivaren på komunen o han tyckte att han skulle gräva ner ett plaströr i marken ca 30-50 meter långt..
Det skulle ligga på drygt en meters ljup där ä de ju alltid +grader....
Sedan bara koppla ihop detta rör med växlaren...
ju grövre rör desto bättre men ca 110-120 mm skulle räcka för att de skulle bli + grader på in luften till växlaren typ avloppsrör el liknande.. :D
Om man kopplar in en motorstyrd ventil med termostatgivare går de att göra så att den tar luften som ä varmast antingen via röret el direkt utifrån.....
Det bör ju göra stor skillnad med 0 grader in än 25 minus....


Och på sommaren funkar de som ac luften in blir ju bara några + grader.. 8)

Om jag haft värmeväxlare skulle ja pröva detta...
En kompis ska prova detta på sitt hus i sommar så då får jag medd. hur det funkar om inte någon hinner före....
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Jo

Inlägg av snillet »

Har också sett om detta på olika ställen ,fast det verkar inte ha "fastnat" i branschen än. En väldigt "på" energirådgivare som va insatt i detta :D .

Tänkte faktiskt testa detta iomed att jag har bra möjlighet att smyga upp ett vent-rör längs ett hörn mellan stupränna/tegel/träfasad (har ett sånt där 70 tals hus med blandade material.....).

Det skall ju se någorlunda snyggt ut också.

Sambon såg lite frågande ut men hon är rätt van vid tokigheter vid det här laget :wink:.

Det här med solfångarna är mest en fundering pga att dom sitter ju där och temperaturerna mellan 0 och 20 grader kan jag inte direkt tillgodogöra mig med dom.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag förstår din tanke me solfångarna, Men ja tycker att de verkar va mer kompliserad lösning o verkar kosta mer än de smakar..
För de kan ju inte va många timmar som man får ut nåt av solen den här årstiden de ä ju mörkt dyngnet runt nästan... :evil:
Sen får du ju ingen ac på sommarn heller.. :)

Skulle ju va kanon me solfångare golvvärme o röret i marken...
Svalt inne me gratis varma golv av solen... :D

Har du platta på mark el torpargrund?
Med torpargrund går de ju dra röret under huset o in till v-växlarn
de går ju gräv sej in under platta oxå om inte de ä mitt i huset förstås..
Då syns de ju inte å frun nöjd o gla... :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

platta

Inlägg av snillet »

Platta på mark, därav dragningen på utsidan.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Tilluft i markledning - hygien!

Inlägg av Anders G »

:idea:
Visst är det en bra idé att förvärma tilluften genom en grov markledning. En liten praktisk detalj: Då röret varit i bruk en tid kommer det att bli bemängt med diverse växtlighet, svamp, alger , skräp, grodor, paddor & f-n och hans mormor. Detta kan man bemöta med en vettig konstruktion: En rensbrunn nära huset, samt en vettig lutning på röret så man kan spola ur det bakåt mot intaget.
En liten bakåtlutning bör även få kondens att rinna bakåt.
Naturligtvis skall man ha rengöringsbara filter på hus-änden av det hela.
På ClasOhlson finns filterduk som funkar bra.

Tänk även på att grova rör ger ett mindre luftmotstånd. För klena rör kan ge tvärstopp...
freki
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 21:32
Ort: Linköping

Inlägg av freki »

Är det någon som har en anläggning med ventilationsmarkkollektor i drift?
Fungerar det bra?
Bra/dåliga erfarenheter?
Hur stor anläggning (hur långt rör och vilken dimension)?
Hur djupt ska rören ligga?
Hur bygger man dränering av rören utan att få in grundvatten efter ett skyfall? (Vi ska bygga på en tomt med högt grundvatten, fast kanske inte så högt så det stör ev dränering från markventilationen?)
Är det svårt att hålla rent rören? Hur?

Skulle gärna bygga markventilationskollektor nu när vi ska bygga nytt, FTX-system+solvärme, men det är så svårt att samla på sig erfarenhet just kring markvärme, tips emottages tacksamt! :-)

Min tanke är att ha inluftsintaget på huset och sedan leda ner luften genom hustet och plattan ut under tomten och sedan tillbaks i till FTX-agg.

/Fredrik
Nybyggare! :-D
Massive
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 13 sep, 2006 11:59
Ort: Norrköping

Inlägg av Massive »

Har samma funderingar för mitt nybygge. Dock är kanske solfångarna en bättre ide då man senare vet om radonrören som läggs under plattan har behövts tagits i bruk.
Känns ju fel att sätta en fläkt till rören under plattan för att sedan skicka in luft i huset från markförlaggda rör, även om de senare förhoppningsvis är täta.

Annars är planeringen FTX för ventilationen, pelletspanna samt solpaneler till acktack. Fortsätter att suga mig information på detta eminenta forum!

/Anders
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Här finns det några som ska göra/har förvärmning via mark http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaB ... 1155473631

Vad jag kan tänka mej så bör dom ligga på ca 1-1,3 meters djup (som jordvärme) o gå som ett U från huset så man kan ha luftfilter innan luften går ner i rören.. Avloppsrör går fint att använda o dessa är ju täta, Bör ligga på 1,5 meters avstånd mellan varan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

André skrev:Min granne har pratat med energirådgivaren på komunen o han tyckte att han skulle gräva ner ett plaströr i marken ca 30-50 meter långt..
Det skulle ligga på drygt en meters ljup där ä de ju alltid +grader....
Sedan bara koppla ihop detta rör med växlaren...
ju grövre rör desto bättre men ca 110-120 mm skulle räcka för att de skulle bli + grader på in luften till växlaren typ avloppsrör el liknande.. :D
Om man kopplar in en motorstyrd ventil med termostatgivare går de att göra så att den tar luften som ä varmast antingen via röret el direkt utifrån.....
Det bör ju göra stor skillnad med 0 grader in än 25 minus....


Och på sommaren funkar de som ac luften in blir ju bara några + grader.. 8)

Om jag haft värmeväxlare skulle ja pröva detta...
En kompis ska prova detta på sitt hus i sommar så då får jag medd. hur det funkar om inte någon hinner före....
Skitkul att läsa detta .... för jag är oxå inne på att utnyttja temperaturen i marken ,,,,
när jag grävde ned dräneringen runt huset passade jag på att lägga ned 150 meter slang runt huset och på en yta brevid oxå,på ca meterns djup ... för att just använda det till att skaffa mid in gratis ac till huset sommartid .....
har även funderat på att svalka kyl och frysskåpets baksida med denna slinga.... svart pu slang från rinkarby blev det för mig... tänkte köra med glykolblandning eller något sådant och så montera upp en eller två konvektorer innomhus...

Visst e det kul med ideér ,,, särskilt när man hör från andra håll att det e stor risk att det fungerar.. :lol:
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

André skrev:Jag förstår din tanke me solfångarna, Men ja tycker att de verkar va mer kompliserad lösning o verkar kosta mer än de smakar..
För de kan ju inte va många timmar som man får ut nåt av solen den här årstiden de ä ju mörkt dyngnet runt nästan... :evil:
Sen får du ju ingen ac på sommarn heller.. :)

Skulle ju va kanon me solfångare golvvärme o röret i marken...
Svalt inne me gratis varma golv av solen... :D

Har du platta på mark el torpargrund?
Med torpargrund går de ju dra röret under huset o in till v-växlarn
de går ju gräv sej in under platta oxå om inte de ä mitt i huset förstås..
Då syns de ju inte å frun nöjd o gla... :D
Hmmmm detta med att dra in röret under huset skulle nog jag vilja höja ett varningens finger för ....
detta innebär ju då att det kommer att bli kallare under huset på grund av att den kalla luften kommer in där och skall värmas....
Är det då inte stor risk att man får mera kondens och fuktigare luft i torpargrundet... om så är fallet kan det få kostsamma konsekvenser, å vissa hus ligger ju redan som det är på gränsen till för fuktigt i grundet...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

BG skrev:
André skrev:Jag förstår din tanke me solfångarna, Men ja tycker att de verkar va mer kompliserad lösning o verkar kosta mer än de smakar..
För de kan ju inte va många timmar som man får ut nåt av solen den här årstiden de ä ju mörkt dyngnet runt nästan... :evil:
Sen får du ju ingen ac på sommarn heller.. :)

Skulle ju va kanon me solfångare golvvärme o röret i marken...
Svalt inne me gratis varma golv av solen... :D

Har du platta på mark el torpargrund?
Med torpargrund går de ju dra röret under huset o in till v-växlarn
de går ju gräv sej in under platta oxå om inte de ä mitt i huset förstås..
Då syns de ju inte å frun nöjd o gla... :D
Hmmmm detta med att dra in röret under huset skulle nog jag vilja höja ett varningens finger för ....
detta innebär ju då att det kommer att bli kallare under huset på grund av att den kalla luften kommer in där och skall värmas....
Är det då inte stor risk att man får mera kondens och fuktigare luft i torpargrundet... om så är fallet kan det få kostsamma konsekvenser, å vissa hus ligger ju redan som det är på gränsen till för fuktigt i grundet...
Nja vad jag tänkte va att gräva sej in under huset o sen direkt upp till ftx aggregatet på samma sätt som man drar in en kulvert..
Går ju isolera röret både om det är platta på mark el torpargrund där det går in till huset..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Kan man inte bygga en stor typ solarventi o ta till luften därifrån?
Ja snillet har ju länkat till en sådan tidigare..

Men den har man ju bara nytta av då solen lyser men man skulle haft en 3-vägs ventil så den växlade mellan röret i marken o luftsolfångaren på taket.. En motorstyrd variant som blandar luften kanske o när luften är varmare uppe på taket än marken tas det därifrån o tvärtom.. :roll:

Ja många varianter/styrningar skulle det säkert gå göra om man är en mixtrare..

Skulle va intressant att se hur låg förbrukningen skulle kunna bli, En solariventi på taket o rör i marken i kombination med ftx jämfört med självdragsventilationen utan återvinning som man har idag o solfångare för vattnet..
Svåraste med att få det riktigt effektivt i befintligt hus är att äldre hus är för otäta för ftx.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Oki andré ... då var det en annan femma...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

André skrev:
Andreas Hansson skrev:
Svåraste med att få det riktigt effektivt i befintligt hus är att äldre hus är för otäta för ftx.. :(

Om man inte har renoverat allt med ångspärrskikt invändigt.
Skriv svar